In 2016 heeft de Nederlandse supermarktbranche een verbetering van zijn energie-efficiëntie bereikt van 2,4%. Supermarktorganisaties investeerden in de inkoop van duurzame energie, innovatieve installaties en slimme oplossingen in de winkel die bijdragen aan een zo laag mogelijk energiegebruik. Denk aan zonnepanelen en diepvriezers met deuren. Sinds 2010 heeft de branche al 15,6% energie-efficiëntie bereikt. Daarmee is ruim 565 kiloton CO2-uitstoot vermeden, laat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weten. Het streven is om in 10 jaar tijd 20% energieverbetering te bereiken; de branche loopt voor op schema.
-
CBL - Pagina niet gevonden - CBL
-
De Belgische supermarktketen Colruyt investeert €75 miljoen in het energiezuinig maken van 234 supermarkten over een periode van 12 jaar. Tegen 2029 wil de supermarktengroep alleen nog lage-energiewinkels bezitten, met een 4% lagere uitstoot. "Warmtepompen kunnen instaan voor warm water, en de koelinstallaties zullen werken op propeen- of propaangas", aldus Colruyt. "De verwarming zal draaien op warmterecuperatie uit de koeling. Die nieuwe technieken maken gebruik van honderd procent groene elektriciteit."
De investeringen hebben niet alleen een positieve invloed op het milieu, maar ook op het personeel en de klanten, denkt Colruyt.