Deze week strijden 53 teams uit 24 landen tegen elkaar tijdens de World Solar Challenge, een tweejaarlijkse wedstrijd voor voertuigen die rijden op zonne-energie. De teams rijden van Darwin in 10 etappes naar Adelaide, ruim 3.000 kilometer verderop. Op dit moment ligt de Nederlandse TU Twente aan kop, op de voet gevolgd door het team van TU Delft.
Teams gaan met elkaar de strijd aan om zo efficiënt mogelijk van noord- naar zuid-Australië te rijden. De wedstrijd bestaat uit twee categorieën: de ‘Challenger’ en de ‘Cruiser’. De eerste categorie draait om de meest innovatieve technieken voor een maximale efficiëntie en de tweede om een comfortabel en praktisch bruikbaar ontwerp dat gebruikt zou kunnen worden als dagelijks vervoersmiddel.
In de Challenger Class doen 3 Nederlandse teams mee: Solar Team Twente (TU Twente), Vattenfall Solar Team (TU Delft) en Top Dutch Solar Racing. Waar de eerste 2 teams allemaal van dezelfde universiteit komen, is het Top Dutch Solar Racing-team een samengesteld team van 4 verschillende scholen. Eindhoven Solar Team (TU Eindhoven) doet mee in de Cruiser Class.
Nederlandse glorie
Na twee racedagen staat Solar Team Twente op kop in de Challenger Class, gevolgd door het Vattenfall Solar Team uit Delft. De voorsprong van Twente bedraagt ongeveer 20 minuten. In de Cruiser Class voert Eindhoven het klassement aan.
Het team uit Delft doet dit jaar voor de tiende keer mee aan de World Solar Challenge. Delftenaren wonnen 7 van de 9 voorgaande edities, de overige 2 keer werd de TU Delft tweede. Ook Twente en Eindhoven doen al een aantal jaar mee: zij starten nu voor respectievelijk de achtste en vierde keer.
Alle zonnewagens worden tussen donderdag 17 oktober en zondag 20 oktober verwacht in Adelaide. Twente en Delft hebben beide al ongeveer 1.400 van de 3.000 kilometer afgelegd. Zij zullen waarschijnlijk donderdag in Adelaide aankomen.
In de juichstemming van de wedstrijd vergeten we maar even dat er, behalve de zonaangedreven wedstrijdauto's, ook een hele karavaan met begeleiding, medewerkers en materialen dwars door Australië rijdt. Die zijn allemaal in komen vliegen. Dat ging natuurlijk niet op zonne-energie.
UPDATE 15/10 18:23: Inmiddels is het team uit Delft flink ingelopen op Twente. Het verschil bedraagt nu nog maar 2 minuten. Uit een persbericht van Solar Team Twente: 'Solar Team Twente gaat ook na de derde racedag aan de leiding in de Bridgestone World Solar Challenge. Dat ging niet zonder slag of stoot: Het Twentse studententeam kende een zware dag die werd gekenmerkt door hevige wind en plaatselijke zandstormen. De top drie van de race blijft ongewijzigd, met Solar Team Twente vlak voor Vattenfall Solar Team en Agoria.'
UPDATE 16/10 10:50: Vlak na de start van de vierde racedag blies een stevige windvlaag de 'RED E' van Solar Team Twente van de weg af. De zonnewagen belandde ondersteboven in de berm en is hierdoor dusdanig beschadigd dat zij de wedstrijd niet kunnen afmaken. Vattenfall Solar Team staat aan het einde van de vierde racedag aan de leiding, maar zij worden op de hielen gezeten door een Belgisch team (het verschil bedraagt 7,5 minuut).
In de Challenger Class doen 3 Nederlandse teams mee: Solar Team Twente (TU Twente), Vattenfall Solar Team (TU Delft) en Top Dutch Solar Racing. Waar de eerste 2 teams allemaal van dezelfde universiteit komen, is het Top Dutch Solar Racing-team een samengesteld team van 4 verschillende scholen. Eindhoven Solar Team (TU Eindhoven) doet mee in de Cruiser Class.
Nederlandse glorie
Na twee racedagen staat Solar Team Twente op kop in de Challenger Class, gevolgd door het Vattenfall Solar Team uit Delft. De voorsprong van Twente bedraagt ongeveer 20 minuten. In de Cruiser Class voert Eindhoven het klassement aan.
Het team uit Delft doet dit jaar voor de tiende keer mee aan de World Solar Challenge. Delftenaren wonnen 7 van de 9 voorgaande edities, de overige 2 keer werd de TU Delft tweede. Ook Twente en Eindhoven doen al een aantal jaar mee: zij starten nu voor respectievelijk de achtste en vierde keer.
Alle zonnewagens worden tussen donderdag 17 oktober en zondag 20 oktober verwacht in Adelaide. Twente en Delft hebben beide al ongeveer 1.400 van de 3.000 kilometer afgelegd. Zij zullen waarschijnlijk donderdag in Adelaide aankomen.
In de juichstemming van de wedstrijd vergeten we maar even dat er, behalve de zonaangedreven wedstrijdauto's, ook een hele karavaan met begeleiding, medewerkers en materialen dwars door Australië rijdt. Die zijn allemaal in komen vliegen. Dat ging natuurlijk niet op zonne-energie.
UPDATE 15/10 18:23: Inmiddels is het team uit Delft flink ingelopen op Twente. Het verschil bedraagt nu nog maar 2 minuten. Uit een persbericht van Solar Team Twente: 'Solar Team Twente gaat ook na de derde racedag aan de leiding in de Bridgestone World Solar Challenge. Dat ging niet zonder slag of stoot: Het Twentse studententeam kende een zware dag die werd gekenmerkt door hevige wind en plaatselijke zandstormen. De top drie van de race blijft ongewijzigd, met Solar Team Twente vlak voor Vattenfall Solar Team en Agoria.'
UPDATE 16/10 10:50: Vlak na de start van de vierde racedag blies een stevige windvlaag de 'RED E' van Solar Team Twente van de weg af. De zonnewagen belandde ondersteboven in de berm en is hierdoor dusdanig beschadigd dat zij de wedstrijd niet kunnen afmaken. Vattenfall Solar Team staat aan het einde van de vierde racedag aan de leiding, maar zij worden op de hielen gezeten door een Belgisch team (het verschil bedraagt 7,5 minuut).
Fotocredits: 'RED E van de weg geblazen, Jerome Wassenaar voor Solar Team Twente
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Vannacht, tijdens de laatste etappe van de World Solar Challenge is helaas de zonnewagen van het Delftse Vattenfall Solar Team in vlammen op gegaan. Het team lag sinds gister op de koppositie na uitvallen van het team uit Twente.
De NOS was aanwezig toen het ongeluk gebeurde. De coureur die op dat moment het voertuig bestuurde, Tim van Leeuwen kwam met de schrik vrij. "Ik sta hier naast een brandend hoopje koolstof", zei hij kort na het ongeluk. "De schrik en het ongeloof zitten er hier goed in. We reden het laatste stuk richting Adelaide en hadden nog zo'n 250 kilometer te gaan."
Het Groningse team werd vierde in de World Solar Challenge.