Afgelopen jaar maakte 58% van alle Nederlanders ouder dan 12 jaar minstens één keer gebruik van een onlineplatform om producten of diensten te bestellen of uit te wisselen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral maaltijdbezorgdiensten waren populair. Maar liefst 35% van alle Nederlanders bestelde minimaal één keer bij een platform zoals Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats. Verder maakte 32% gebruik van platforms om tweedehands spullen te (ver)kopen en 20% van een platform om een accommodatie te boeken.

Digitale platformen brengen vraag en aanbod van goederen, diensten en informatie samen op één plek en consumenten weten deze steeds vaker te vinden. De huidige generatie millennials (25 tot 45 jaar) zijn het meest actief op sociale platforms. Van hen maakte afgelopen jaar 80% gebruik van een of meerdere platforms. Onder 65-plussers is het gebruik van platforms het laagst (23%).

Dat Nederlanders de verschillende platforms kunnen vinden voor producten en diensten blijkt ook uit deze actuele publicatie van Sanoma over het gedrag van de Nederlandse consument in tijden van corona. Ruim 50% van de ondervraagden is meer online dan voorheen. Volgens de koopgedraganalyse op Beslist.nl zijn consumenten meer op zoek naar gewichten (+2672%), puzzels (+477%) en schoonmaakartikelen (+103%).
CBS - Bijna 3 op de 5 Nederlanders maakte in 2019 gebruik van online platforms
  • Deel
Druk af