Afgelopen jaar maakte 58% van alle Nederlanders ouder dan 12 jaar minstens één keer gebruik van een onlineplatform om producten of diensten te bestellen of uit te wisselen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Vooral maaltijdbezorgdiensten waren populair. Maar liefst 35% van alle Nederlanders bestelde minimaal één keer bij een platform zoals Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats. Verder maakte 32% gebruik van platforms om tweedehands spullen te (ver)kopen en 20% van een platform om een accommodatie te boeken.
Digitale platformen brengen vraag en aanbod van goederen, diensten en informatie samen op één plek en consumenten weten deze steeds vaker te vinden. De huidige generatie millennials (25 tot 45 jaar) zijn het meest actief op sociale platforms. Van hen maakte afgelopen jaar 80% gebruik van een of meerdere platforms. Onder 65-plussers is het gebruik van platforms het laagst (23%).
Dat Nederlanders de verschillende platforms kunnen vinden voor producten en diensten blijkt ook uit deze actuele publicatie van Sanoma over het gedrag van de Nederlandse consument in tijden van corona. Ruim 50% van de ondervraagden is meer online dan voorheen. Volgens de koopgedraganalyse op Beslist.nl zijn consumenten meer op zoek naar gewichten (+2672%), puzzels (+477%) en schoonmaakartikelen (+103%).
CBS - Bijna 3 op de 5 Nederlanders maakte in 2019 gebruik van online platforms
Vooral maaltijdbezorgdiensten waren populair. Maar liefst 35% van alle Nederlanders bestelde minimaal één keer bij een platform zoals Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats. Verder maakte 32% gebruik van platforms om tweedehands spullen te (ver)kopen en 20% van een platform om een accommodatie te boeken.
Digitale platformen brengen vraag en aanbod van goederen, diensten en informatie samen op één plek en consumenten weten deze steeds vaker te vinden. De huidige generatie millennials (25 tot 45 jaar) zijn het meest actief op sociale platforms. Van hen maakte afgelopen jaar 80% gebruik van een of meerdere platforms. Onder 65-plussers is het gebruik van platforms het laagst (23%).
Dat Nederlanders de verschillende platforms kunnen vinden voor producten en diensten blijkt ook uit deze actuele publicatie van Sanoma over het gedrag van de Nederlandse consument in tijden van corona. Ruim 50% van de ondervraagden is meer online dan voorheen. Volgens de koopgedraganalyse op Beslist.nl zijn consumenten meer op zoek naar gewichten (+2672%), puzzels (+477%) en schoonmaakartikelen (+103%).
Normale boodschappen kan ik hier alleen in de super doen, want PUP zit helemaal vol en bezorgen doen ze niet. Sommige andere artikelen bestel ik online, want hier zijn maar weinig andere winkels -> weinig keuze.
Mijn normale boodschappen haal ik ook liever in de super, maar als daar minder mensen komen draaien ze verlies, de huren en elektriciteit gaan ook door en die stijgen alleen maar.
Maar zoals we er nu voor staan is het logisch dat men meer online besteld, vooral kleding, omdat die winkels allemaal dicht zijn, of vrijwel allemaal, ik kom er zelf ook zelden, alleen als ik echt wat nodig heb.
Alleen mijn hobbyspul, aparte koffie en thee en vitamines(vitaminstore)bestel ik online, omdat daar weinig winkels van her en der zitten, die zijn vaak lastiger te bereiken of als je een keerergens komt hebben ze het niet, moet je alsnog bestellen.
Bestel maar lekker online allemaal, dan kan ik rustiger winkelen in de super ;)