De Eco-Score is een privaat in Frankrijk ontwikkeld logo dat informatie geeft over de ecologische voetafdruk van producten. Zowel de CO2-uitstoot, de weg die het product heeft afgelegd, de verpakking en sociale omstandigheden bepalen de score mee. Met zijn groene A en rode E lijkt het op de door de Franse overheid ontwikkelde Nutri-Score, die consumenten informeert over de gezondheid van een product. In Duitsland ging Lidl al eerder met de Eco-Score aan de slag, en ook in Frankrijk en België (Colruyt) wordt het logo al gebruikt.

In de NRC klinkt kritiek op de Eco-Score. Zo zegt consumptiesocioloog Hans Dagevos (WUR) dat je duurzaamheid op sociale, economische of ecologische impact van een product kunt beoordelen, maar dat er nog geen methode is die alle aspecten in acht neemt. Koen Boone, directeur Europa van werkgroep The Sustainability Consortium (ook WUR) noemt de Eco-Score onvolledig omdat bijvoorbeeld wel het verschil te zien is tussen een groenteburger en een vleesburger, maar niet het verschil tussen rundvlees uit Brazilïe en rundvlees uit Ierland. Paulien van der Geest, expert duurzaam voedsel van kenniscentrum Milieucentraal, ziet de Eco-Score als een 'communicatiemiddel'. "Met eco-score kun je door verschillende productgroepen heen zien wat duurzaam is en wat niet. Niks is perfect, maar dit vangt wel veel. Wij vinden het een elegant en uitvoerbaar systeem dat mensen kan helpen milieuvriendelijke keuzes te maken.”

Er zijn de nodige meningen over duurzaamheid. En dat is precies waar het Lidl om te doen is. Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie van Lidl Nederland, erkent dat de Eco-Score (nog) niet perfect is. "Het is een eerste stap in de goede richting voor ons. Nu moet je als klant zelf heel veel moeite doen als je duurzamere keuzes wilt maken. Met de eco-score willen we de consument een handje helpen." In essentie is een betaalbaar diervriendelijk product voor een brede groep mensen onduurzaam. Hoe het bedrijf met dergelijke realiteiten omgaat zullen we voorlopig niet te weten komen.Tijdens de drie maanden van de proef staat de Eco-Score op de vijftig koffie- en theeproducten van Lidl. Na afloop gaat Lidl evalueren of de discounter de Eco-Score zal blijven gebruiken.

Wat de proef met de Eco-Score betekent voor de andere Nederlandse supermarkten is nog niet duidelijk. Aldi geeft aan onbekend te zijn met de Eco-Score. Jumbo en Albert Heijn volgen de ontwikkelingen in Duitsland, België en nu dus ook Nederland "met belangstelling", aldus de NRC.
Dit artikel afdrukken