Volgens de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP) waren consumentengoederen en -diensten in Nederland in september 3,3% 2024 duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. Het Nederlandse prijspeil ligt met dit inflatiecijfer flink hoger dan het gemiddelde van de eurozone, waar de inflatie daalde van 2,2% naar 1,8% in september. Dit verschil wordt vooral veroorzaakt door hogere prijzen voor diensten, frisdranken, sappen, bier en tabaksproducten - waarvoor een hogere accijns geldt sinds 1 juli - in Nederland.
In augustus 2024 gaven consumenten 2024 0,7% meer uit dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het betreft volumecijfers, dat wil zeggen dat ze zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen. De bestedingen aan kleding, schoenen, huishoudelijke spullen en elektrische apparaten stegen met 2,7%. Consumenten gaven daarnaast 2% meer uit aan overige goederen zoals energie en verzorgingsproducten.
De daling van de consumptie van voedings- en genotmiddelen zette door, maar was met 1,6% minder dan in augustus 2023 minder uitgesproken dan de afgelopen maanden. Consumenten bezuinigden dus ondanks de algehele toename in bestedingen, opnieuw op de boodschappen.
De consumptie van diensten nam daarnaast met 0,5% toe, met name aan vervoer en communicatie, terwijl de bestedingen aan horeca-, recreatie- en cultuurdiensten lager lagen dan een jaar eerder, aldus het CBS.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het inflatiecijfer van november is met 4,0% hetzelfde als dat van de snelle raming van 29 november (zie #3 hieronder).
Het grootste opwaartse effect op de ontwikkeling van de inflatie had de prijsontwikkeling van motorbrandstoffen. Ook de prijsontwikkeling van vliegtickets en kleding droegen bij aan de stijging van de inflatie.
Volgens de HICP, de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex, waren consumentengoederen en -diensten in Nederland in november 3,8% duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. In oktober was de inflatie volgens de HICP 3,3%. Dat is hoger dan in de eurozone, waar de inflatie toenam van 2,0% in oktober naar 2,3% in november.
Het komt vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone, aldus het CBS.
Laten we ook niet vergeten de massale supermarkt overnames de laatste jaren. Met hun enorme gepaard gaande kosten (ook leningen met rentes, kapitaalsmarkt met uitkeringen). Kosten die anders niet gemaakt zouden zijn, en die uiteindelijk door de consument betaald worden. Want deze verdere schaalvergroting lijkt niet tot kostendalingen geleid te hebben. Wel tot verdere machtsconcentratie.... ander schappen aanbod dan van de C1000, Jan Linders etc. (promotie en chantage?). Kwalitatief goede goedkope B merken verdwenen of in de verdrukking geraakt, alleen nog bij een Spar ofzo verkrijgbaar (maar dan wel met die schaalverkleining duurder).
Bijv. PCD pindakaas... mijn favoriet vroeger bij de super - overal verkrijgbaar behalve de AH - met 86 (92?)% pinda en de veruit goedkoopste van allen, ook de super B merken. (tegenwoordig koop ik alleen 100%... in onderzoeken praktisch net zo positief werkend als doppinda's ;) .... maar Euroshopper - duurder dan PCD - zit maar zo'n 60-% in, en voor de rest ongezonde olie, die ieder positief effect teniet doet. Kwalinflatie.
En dan hebben we het nog niet over kwalinflatie:
Trakteer altijd op (airfryer) bitterballen bij kaartavonden hier. Koop altijd die Beste van de Aldi, met veruit het meeste vlees - 25%, waar dure merken blijven steken op 15%...
Maar toen ik vandaag nieuwe wilde kopen, bleek dat gehalte opeens verlaagd te zijn tot 12% !
2x zo weinig vleesgehalte voor dezelfde prijs.... dat zouden ze in kwaliteitsbewust Duitsland niet durven, maar hier komen ze overal mee weg...
Niet lonen maar winsten verklaren relatief hoge inflatie in Nederland.
#3: hier speelt dus iets anders mee/ zoals aandeelhouders verdienmodellen misschien?