Nederlandse consumenten gaven in 2017 30% meer uit aan voedsel met een keurmerk dan in 2016, meldt Distrifood. Consumenten spendeerden €3,6 miljard aan onder meer vlees, vis, fruit en chocolade met een onderscheidend keurmerk; een recordbedrag. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Volgens onderzoeker Rini Emonds van IRI geven consumenten - nu de crisis voorbij is - “weer wat makkelijker hun geld uit”. Ze kiezen het liefst voor lokaal geproduceerd en milieu- en diervriendelijk voedsel.

In de categorie vis is de keurmerkdichtheid het grootst: twee derde van de vis in de supermarkten draagt het MSC- of ASC-keurmerk. De snelstgroeiende categoriën-met-een-keurmerk zijn vleeswaren en vers vlees, met respectievelijk 170% en 35% groei in keurmerkenomzet. Daarbij is het Beter Leven-keurmerk het snelst groeiende keurmerk; consumenten gaven in 2017 €1,5 miljard uit aan vlees met Beter Leven-sterren. Supermarktketen Lidl, die niet meedeed aan het onderzoek, laat in een persbericht weten dat het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk bij Lidl de afgelopen 3 jaar van 13,5% naar 21,9% steeg.
Distrifood - Keurmerk steeds populairder in supermarkt
  • Deel
Druk af