Het percentage klanten dat bij meer dan twee supermarkten zijn boodschappen doet, is afgenomen. Een groeiende groep consumenten komt zelfs nog maar bij één formule. Dat constateert Distrifood op basis van het Consumentenonderzoek 2017 door de Deloitte Branchegroep Retail. In 2015 haalde 66% van de Nederlandse consumenten boodschappen bij 3 of meer supermarkten. In 2017 geldt dat voor 58,6%. Bijna 11% van de klanten gaat zelfs nog maar naar één winkelformule, tegen 6,4% in 2015.
De belangrijkste verklaring, denkt Deloitte, is het einde van de economische crisis: consumenten zijn minder genoodzaakt op koopjesjacht te gaan en kunnen kiezen voor het gemak om alles bij één winkel te halen. Ook de groei van online boodschappen gaat ten koste van het bezoek aan nog andere supermarkten.
Distrifood - Klant hopt minder tussen supers - Distrifood
De belangrijkste verklaring, denkt Deloitte, is het einde van de economische crisis: consumenten zijn minder genoodzaakt op koopjesjacht te gaan en kunnen kiezen voor het gemak om alles bij één winkel te halen. Ook de groei van online boodschappen gaat ten koste van het bezoek aan nog andere supermarkten.
Haha Simone, ik begrijp je reactie. En AH, je bent marktleider of niet, doet goede zaken bij het afnemende hopgedrag. Maar over de huismerken kunnen we nog wel een boompje opzetten: ik denk dat Lidl die, gewoon al door het ontbreken van A merken en derhalve de focus op (en de afhankelijkheid van) huismerken, beter onder controle hebben. Ik vind ze de absolute huismerk specialist.
Goed te horen hoe mensen die op Foodlog reageren omgaan met boodschappen doen in verschillende supermarkten.
Het is echter statistisch niet juist om gedrag van enkelen te projecteren op 17 miljoen Nederlanders. De hier aangehaalde percentages komen uit een redelijk goed opgezet onderzoek.
Maar wel leuk om jullie reacties te lezen. Waarschijnlijk onnodig te melden, maar ik doe alleen boodschappen bij Albert Heijn. Dit wegens mijn recent afgesloten loopbaan bij AH ivm pensioen. Loyaliteit gecombineerd met rotsvast vertrouwen in de kwaliteit.
Mijn gedrag kan ik echter niet projecteren op de rest van de bevolking.
Ik bezocht vaak andere supermarkten om ze te bekijken en kocht daar producten om de kwaliteit te beoordelen. (Los van het structurele AH concurrentie-onderzoek).
Maar nu, overtuigd als ik ben van de kwaliteit van de huismerken van AH, doe ik alleen bij AH mijn boodschappen. Ik weet bijna zeker dat dit zo zal blijven.
Ik doe bij meerdere supermarkten boodschappen om de redenen die Veronica noemt. Maar omdat ik voor andere supermarkten dan Jumbo weer een stuk verder moet rijden beperk ik dat tot 1x per 2 weken. Het gaat daarbij vooral om langer houdbare producten die Jumbo niet heeft of waarvan we die van AH/Aldi beter vinden. Maar zo hop ik ook tussen supermarkt + speciaalzaak, vanwege dezelfde redenen.
Inderdaad is bij mij de reden die Nick Trachet noemt de voornaamste om geregeld bij een andere supermarkt te shoppen. Omdat ze producten hebben die beter of lekkerder zijn of die de ander gewoon niet heeft.
89%! komt bij minimaal twee formules. Bij meer is niet nodig omdat ze inmiddels allemaal op elkaar lijken (het aantal formules is weer drastisch uitgedund). Dat geldt niet voor Lidl en Aldi en daarom zijn ze ook de belangrijkste secundaire en tertiaire supermarkt. En voor een groeiend aantal primaire supermarkt.
Het eind van de economische crisis en de onlineverkopen hebben er niet al te veel mee te maken.