Een groeiend aantal boeren overweegt hun bedrijf in Nederland te verkopen om in het buitenland opnieuw te beginnen. Zeker door de recente stikstofproblemen vragen ze zich af of hun toekomst nog wel in Nederland ligt. Agrarisch makelaar Interfarms zegt te merken dat meer boeren zich oriënteren op de mogelijkheid om te emigreren. Komende week worden er informatieavonden georganiseerd waar naar verwachting honderden, vooral jonge agrariërs op af zullen komen.
Dat schrijft de NOS. Er zou sprake zijn van een 'duidelijke toename' van boeren die overwegen hun bedrijf in het buitenland voort te zetten omdat er in Nederland geen ruimte meer is voor de manier van boeren waar zij in geloven.
De NOS laat de Groningse melkveehouder Lennert de Haan aan het woord. Hij heeft zijn boerderij verkocht en vertrekt naar Canada. De Haan emigreert omdat hij de overheid onbetrouwbaar vindt. De politiek noemt hij "grillig" en ondernemen voor een boer in Nederland vergelijkt hij met "Russische roulette".
Boeren investeren op lange termijn en moeten kunnen uitgaan van een regelgevend kader dat over een termijn van twee decennia niet al ingrijpend verandert. Nu de Nederlandse overheid, op zoek naar 'het nieuwe boeren' en het oplossen van problemen met 'het oude boeren', onderweg voortdurend de spelregels verandert, is boeren in Nederland te risicovol geworden.
NOS - 'Duidelijke toename' van boeren die stap naar het buitenland overwegen
| NOS
Dat schrijft de NOS. Er zou sprake zijn van een 'duidelijke toename' van boeren die overwegen hun bedrijf in het buitenland voort te zetten omdat er in Nederland geen ruimte meer is voor de manier van boeren waar zij in geloven.
De NOS laat de Groningse melkveehouder Lennert de Haan aan het woord. Hij heeft zijn boerderij verkocht en vertrekt naar Canada. De Haan emigreert omdat hij de overheid onbetrouwbaar vindt. De politiek noemt hij "grillig" en ondernemen voor een boer in Nederland vergelijkt hij met "Russische roulette".
Boeren investeren op lange termijn en moeten kunnen uitgaan van een regelgevend kader dat over een termijn van twee decennia niet al ingrijpend verandert. Nu de Nederlandse overheid, op zoek naar 'het nieuwe boeren' en het oplossen van problemen met 'het oude boeren', onderweg voortdurend de spelregels verandert, is boeren in Nederland te risicovol geworden.
Laten we eens uitrekenen hoeveel melkveehouders er nodig zijn, voor onze nationale melkproductie, als we de gemiddelde productie van de boerenbestuurders als basis nemen.
#6 #7 Eigenlijk probeerde ik Frans Aarts uit te leggen dat de landbouw weinig handvaten heeft om zelfregulerend te zijn omdat het simpel weg een grote groep individuen zijn die ieder voor zich een strategie uitstippelen en er niemand in de sector het gezag heeft om dat te reguleren, en het feit dat toeslagrechten een waarde hebben hoef je ook niet direct blij mee te zijn (tenzij je wilt stoppen)
Ik heb het vertaald naar auto's omdat Frans nu eenmaal niet zo veel gevoel voor landbouwkundige verhoudingen heeft die niet minstens 100 jaar oud zijn.
ej zijn voorstel lijkt op kilometerheffing. Is veel voor te zeggen.
Frans zijn analyse lijkt me spot on. Emigratie is van alle tijden, er zijn zelfs mooie boeken over geemigreerde Nederlandse boeren. Ik heb in een Foodlog Live discussie wel eens voorgesteld dat de grote voerfirma's die in Oost-Europa zitten zich veel meer in zouden moeten spannen om de Nederlandse boeren die niet op eigen kracht die kant op gaan maar wel willen, van hun support te voorzien. Waarom zou alleen ForFarmers aan Foreign Direct Investment doen en dat niet samen met zijn boeren doen? Vroeger plaatsten we Brabantse boeren 2 uur rijden uit, naar Flevoland. Waarom nu niet 2 uur vliegen naar Roemenie?
En inderdaad, ook WUR en anderen zouden veel meer kunnen doen met dat netwerk van Nederlandse boeren in het buitenland. Inclusief de tuinders in Afrika. Jaarlijkse kennisdag van alle partijen bijvoorbeeld. De zure toon rond emigratie is onnodig.
#5, ej, ik begrijp niet zo wat je bedoelt: dat iedere automobilist een vast gesteld aantal kilometers mag rijden?
#4 Misschien ook een oplossing voor het file probleem je zegt gewoon tegen de automobilisten dat het binnen drie jaar uit moet zijn met de file's en daarna geef je iedere automobilist een kilometer-recht om die vervolgens af te romen om op het gewenste niveau van autogebruik te komen. Je zou zelfs de mensen die bewust ver van hun werk gaan wonen nog wat extra kunnen afromen das wel zo eerlijk en ze moeten niet zeuren want als we de rechten verhandelbaar maken krijgen ze een zak geld cadeau.