Uit een document dat gisteren in beperkte kring bekend werd, blijkt dat het Nitraatcomité van de Europese Commissie op 4 april aanstaande stemt over een document dat de derogatie opnieuw aan Nederland moet verlenen. Boerenblad Nieuwe Oogst meldde dat voor boeren verheugende nieuws gisteravond laat nog.
Aan verlenging is een duidelijke voorwaarde verbonden, zo valt uit de Engelstalige versie van de concept-beschikking te lezen:
Op papier is fraude gemakkelijk te verheimelijken, dat wil zeggen: fraude is heel lastig hard te bewijzen bij de rechter als het harde bewijs in de bodem en het water is opgegaan en administraties bestaan uit manipuleerbare getallenOver the recent years the implementation by the Netherlands of their manure management policy, including compliance with Implementing Decision 2014/291/EU, has suffered some set-backs leading to a situation where there are concerns over possible fraud. This exceptional situation requires the Netherlands to step up its efforts in preventing fraud in the implementation of its manure policy. While the 6th Action Programme already provides for measures aimed at reinforcing the control and inspections with a view to improving overall compliance with the rules of the Dutch manure policy, additional efforts need to be deployed to foster effective implementation and full compliance. Those efforts should include the establishment of an enhanced enforcement strategy, taking into account also the provisions of Directive 2008/99/EC of the European Parliament and of the Council . The strategy should be based on an independent assessment of compliance with the rules on Dutch manure policy and contain specific measures aiming at further strengthening inspections and controls and a clear methodology to EN 5 EN establish sufficiently dissuasive penalties and sanctions. It is therefore justified to limit the duration of the derogation so that it expires on 31 December 2019 in order to enable the Netherlands to fully implement the enhaced enforecement strategy.
In de door ons licht aangepaste vertaling van Deepl.com: De afgelopen jaren heeft Nederland enige tegenslagen ondervonden bij de uitvoering van zijn mestbeheerbeleid, inclusief de naleving van Uitvoeringsbesluit 2014/291/EU. Dat heeft geleid tot bezorgdheid over mogelijke fraude. Deze uitzonderlijke situatie dwingt Nederland zijn inspanningen ter voorkoming van fraude bij de uitvoering van het mestbeleid op te voeren. Hoewel het zesde actieprogramma reeds voorziet in maatregelen ter versterking van de controle en inspecties met het oog op een betere algemene naleving van de regels van het Nederlandse mestbeleid, moeten extra inspanningen worden geleverd om een doeltreffende uitvoering en volledige naleving te bevorderen. Deze inspanningen moeten de vaststelling van een verstevigde handhavingsstrategie omvatten, die rekening houdt met de bepalingen van Richtlijn 2008/99/EG van het Europees Parlement en de Raad. De strategie moet gebaseerd zijn op een onafhankelijke beoordeling van de naleving van de regels inzake het Nederlandse mestbeleid en specifieke maatregelen bevatten om inspecties en controles verder te versterken, alsmede een duidelijke methodologie om EN 5 EN voldoende afschrikkende sancties vast te stellen. Daarom is het gerechtvaardigd de duur van de derogatie te beperken tot 31 december 2019 om Nederland in staat te stellen de aangescherpte handhavingsstrategie volledig ten uitvoer te leggen.
Daar staat met zoveel woorden dat Nederland voor de beperkte periode van nog krap 2 jaar meer dierlijke mest op het land mag brengen dan de EU-regels bepalen, mits de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een deugdelijke controle op de naleving kan garanderen en duidelijke strafmaatregelen bij fraude weet te ontwikkelen. Maar hoe doe je dat? Die vraag stelde de landbouwminister Carola Schouten toen ze de mestfraude die begin dit jaar via de NRC publiek werd, achteraf ook nog eens ontdekte in het inmiddels verlaten bureau van een voormalige topambtenaar.
De fraude was allang bekend bij de overheid, maar er werd niet op gehandhaafd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook de NVWA zich afvraagt hoe je permanent bij iedere weide een politieagent kunt neerzetten terwijl je de handhavingscontroles toch een beetje betaalbaar wilt houden. Fraude is heel lastig hard te bewijzen bij de rechter als het harde bewijs in de bodem en het water is opgegaan en administraties bestaan uit manipuleerbare getallen.
Minister Schouten zei niet met elke vracht mest een controleur te willen meesturen. Van Brussel mag ze nu - als het Nitraatcomité op 4 april positief besluit - tot eind 2019 laten zien dat ze de fraudes niettemin onder controle heeft.
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Depositie is al verwerkt in de gebruiksnormen, net als bijvoorbeeld het naleverend vermogen (dus dat deel boven de 60% werking wat in jaar 1 wordt toegerekend aan de mest en mineralisatie uit de bodemvoorraad). Een groot aandeel vlinderbloemigen moet je zelf meenemen in de berekening
Wiebren van Stralen
Ja, laatste puntje nu we toch bezig zijn.
De stikstofopbrengst/vastlegging van de vlinderbloemigen en de depostitie hoeft niet in de berekening? Dus dierlijke mest maal werkingscoefficient + kunstmest kg N en klaar is het?
Misschien kun je me de volgende keer even in je vraag taggen (met een @) Marco Maas als je me vraagt even wat te beantwoorden. Dan duurt het even wat minder lang ;-)
Terugkomend op je vraag. Je verwart de gebruiksnorm voor dierlijke mest en de totale gebruiksnorm per hectare met elkaar zie ik. Boeren met derogatie hebben een gebruiksnorm voor stikstof uit dierlijke mest van 250 kg (of 230 op zand in Z en C-NL en loss).
De totale gebruiksnorm voor stikstof per hectare is een ander getal, daar verwijs jij naar. Op grasland met alleen maaien of beweiden zoals je al kopieert in je bericht. Voor snijmais op derogatiebedrijven bedraagt die bijv 160 kg, terwijl dat zonder derogatie 185 kg is op dezelfde grondsoort.
Even weer naar de praktijk, om het volstrekt helder te maken, dan gaat dat als volgt:
- bedrijf met gras en mais op bijv. kleigrond van 100 hectare (80% gras, 20% mais)
- uit dierlijke mest mag er 25000 kg stikstof geplaatst worden.
- per hectare gras is de gebruiksnorm totaal 385 kg, per hectare mais 160.
- om te berekenen hoeveel je nog uit kunstmest mag bijbemesten moet je de hoeveelheid dierlijke mest vermenigvuldigen met de werkingscoefficient van de mest (dat is geen 100% maar hangt af van de vraag welke soort mest het is en of er alleen gemaaid wordt of ook beweiding plaatsvindt). Vervolgens verminder je de gebruiksnorm met de hoeveelheid werkbare dierlijke mest. Het verschil mag je nog aan stikstof bemesten.
Stel dat dit bedrijf alleen maait, dan is de werkingscoefficient 60%. 60% van 250 kg stikstof is 150 kg stikstof uit dierlijke mest. Dan blijft er dus nog 160-150=10 kg bemestingsruimte aan stikstof over uit kunstmest.
Volstrekt helder nu?
Wiebren van Stralen,
Zou je zo vriendelijk willen zijn onderstaande vragen even te beantwoorden. Dick Veerman als jij de antwoorden weet mag je de vragen ook beantwoorden uiteraard, volstrekt duidelijk was Wiebren immers?
Voor mais is de gebruiksnorm (kg N/ha) ver onder de 230 of 250 kg N/ha ook bij derogatie. Tekst (alle landbouwgrond) en de tabel komen niet overeen op de RVO-site.
Kun je aangeven waarom de tekst bepalend is? Waarom dus de gebruiksnorm van een gewas (in dit geval mais) en de berekende gebruikersnorm van het totale bedrijf overschreden mag worden?
Onderstaand de gebruiksnorm uit de RVO tabel:
Maïs, bedrijven met derogatie6 160 140 112 112 150
Maïs, bedrijven zonder derogatie6 185 140 112 112 150
Nederland is verworden tot een boerenbedrijf zonder echte natuur of er staan hekken om de natuur. Vogels leggen massaal het loodje, andere natuur gaat achteruit of is verdwenen. Alles wordt volgebouwd. Gezellig is het hier geworden.
Het is niet voor niks dat een record aantal mensen gaan emigreren.
Zelf ook oriënteren naar een land met ruimte. Wat een ''gecultiveerde bende''. Geld en bezit boven liefde en geluk. Eigenlijk erg arme mensen hier.