Een bont gezelschap dus, dat ingedeeld wordt in 6 categorieën. In het 'slechtste' geval verstrekt het bedrijf geen of beperkt bewijs dat het dierenwelzijn als een bedrijfsissue ziet. In de toplaag heeft het bedrijf zich als een voorloper of leider opgeworpen op het terrein van dierenwelzijn en is dat een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting doordat er binnen de raad van bestuur of het senior management iemand verantwoordelijk is voor dierenwelzijn, of doordat er aantoonbaar beleid, doelstellingen en communicatie over naar buiten gaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het niet langer verwerken van kooieieren of verbieden van castratie of staartcouperen bij varkens.
"Bovenaan", in laag 1, staan de Zwitserse supermarkten Coop Group en Migros en de Britse supermarktketens Marks & Spencer, Waitrose plus de voedingsmiddelenproducent Cranswick. Het eerste Nederlandse bedrijf dat we tegenkomen is Unilever, in de tweede laag. Daar bevindt zich ook - ietwat verrassend misschien - fastfoodketen McDonald's. "Het is duidelijk dat fastfoodbedrijven het zich niet langer kunnen veroorloven om dierenwelzijn te negeren. Consumenten laten zien dat ze zich steeds meer bekommeren om het welzijn van dieren wanneer ze beslissen waar ze eten", zegt Steve McIvor, ceo van mede-opsteller World Animal Protection. In vergelijking met McDonald's kregen KFC, Pizza Hut en Starbucks, die zich in laag 5 bevinden, meteen kritiek te verduren in de Britse Independent.
FrieslandCampina en Vion bevinden zich in laag 3, waar het belang van dierenwelzijn wel erkend is, maar er nog werk aan de winkel is om het effectief te implementeren. Ook Aldi, Danone en Walmart bevinden zich op dit niveau. Ahold Delhaize vindt zich terug op laag 4 (making progress on implementation), samen met bijvoorbeeld Lidl en Carrefour.
De BBFAW is in 2012 voor het eerst opgesteld op initiatief van dierenwelzijnsorganisaties Compassion in World Farming en World Animal Protection. Sinds 2014 doet ook Coller Capital, een investeringsfonds dat zich hard maakt voor impact beleggen en het initiatief FAIRR, mee.
De rangschikking in het BBFAW rapport 2017
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick, misschien een idee dat Foodlog een top 10 rapport duurzame bedrijven in NL samenstelt? Ik verzin de vragen wel. Je hoeft niets te controleren, alleen de antwoorden wegen, daarna optellen. Zo’n rapport zal de naamsbekendheid van Foodlog enorm verhogen. Ik zeg: doen!
Er valt niemand af, maar ik ken de details van Cranswick niet. De andere vier ken ik goed.
Jos, dan valt het mee. Welke naam valt - voor jouw vakmannengevoel - uit de top 5?
Over de methode kan ik niet oordelen, maar als ik een lijstje moet maken in de categorie leadership zouden daar vier van de vijf hier gekozen namen in staan. En ook die bovenaan, Coop Suisse, zou mijn keuze zijn. Opvallend; op het gebied van duurzaamheid staat Coop ook behoorlijk aan de top. Of moet ik zeggen; eenzaam aan de top?
Jack, dank. Geen beste methode dus, want niet zonder meer vergelijkbaar. Maar zou'ie ook erg onbetrouwbaar zijn?
Wat zegt jouw vakmannengevoel?
Voor de lezers: JBS is een Braziliaanse vleesgigant.