Nederlandse bedrijven gaan de varkenssector in Argentinië optimaliseren, schrijft Nieuwe Oogst.

Argentijnen eten weliswaar vooral veel rundvlees, maar de varkenssector heeft veel potentie. Landen die zelfvoorzienend zijn in de productie van graan en over voldoende water beschikken, hebben de juiste economische uitgangspositie om concurrerend te kunnen zijn op de markt voor dierlijke producten. Dat is in Argentinië het geval: het is het enige land ter wereld dat 60% van zijn voedergranen en 90% van zijn sojaproductie exporteert. Maar om voorbereid te zijn op de groeiende (inter)nationale vraag naar Argentijns varkensvlees - ook China investeerde deze zomer in de Argentijnse varkenssector om zich van voldoende varkensvlees te verzekeren - moet het land "investeren in een duurzame primaire productie".

Daar komt de Nederlandse expertise om de hoek. Nederland is waarschijnlijk wereldkampioen intensief, efficiënt én ook nog diervriendelijk varkens houden. Aan de samenwerkingsovereenkomst, die 1 september werd gesloten en een looptijd van 3 jaar heeft, doen de volgende bedrijven mee: Topigs Norsvin, Nooyen Pig Flooring, Nedap, VDZ Trading, Roodbont Publishers, Agrifirm, MS Schippers, Agrovision, Hotraco Group en LeeO. Wageningen University & Research doet mee als samenwerkingspartner en JV-events is de coördinator van het cluster dat gaat opereren onder de naam Grupo de Intercambio Tecnológico Argentino Holandés (Gitah Porcino). Met de samenwerking helpen ze een concurrent van Nederlandse en Europese varkenshouderij op de wereldmarkt verder in de benen

'Gissen'
Ook het Nederlandse beursgenoteerde veevoerbedrijf ForFarmers overweegt om buiten (West-)Europa overnames te doen, met een "oorlogskas van enkele honderden miljoenen euro's", schrijft het Financieele Dagblad. Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde vijfjarenstrategie 'Build to Grow'. De afgelopen jaren wist ForFarmers met gerichte overnames in de 4 kernlanden (Nederland, Duitsland, België en Groot-Brittannië) en later ook Polen uit te groeien tot het grootste veevoerconcern van Europa. "Het is nu een zeer gefragmenteerde business, met veel kleine partijen," aldus ceo Yoram Knoop. "Wij zijn de nummer één van Europa met een marktaandeel van 6%. De top tien van Europa heeft gezamenlijk een marktaandeel van 25%." In 2025 wil ForFarmers in 7 landen actief zijn, een mix van de bestaande thuismarkten, de meest logische plekken om groei te zoeken, en 'zorgvuldig gekozen nieuwe groeimarkten'. "We kijken daarbij naar bedrijven die al een redelijke omvang hebben," aldus Knoop. "Op die manier willen we ook in Duitsland en Polen de nummer 1 of 2 op de markt worden."

Welke nieuwe landen ForFarmers op het oog heeft, wil Knoop volgens het FD niet zeggen. "Ik kan wel zeggen wat onze criteria zijn: het moeten groeilanden of groeiregio’s zijn met een hoge dierdichtheid, zoals Azië, Afrika of het Midden-Oosten, waar wij bedrijven kunnen overnemen of een joint-venture kunnen sluiten." China? Dat laat Knoop aan de Chinezen: "Ik ben liever een grote vis in een redelijke vijver dan een kleine vis in een grote vijver."

En daarmee kan het gissen beginnen. Boerenbusiness gooit een balletje op: "Want in welke landen groeit de veehouderij nog sterk? Denken ze in Lochem aan Aziatische groeimarkten als China of Vietnam, waar de concurrentie in de vorm van Agrifirm en De Heus al reeds actief is. Of moeten we eerder denken aan een land als Roemenië, waar de veehouderij nog groeiende is." Ook ForFarmers zou natuurlijk naar Zuid-Amerika kunnen kijken.
Dit artikel afdrukken