Naar verwachting zal het import-aandeel van buitenlands afval de komende jaren nog verder groeien, tot mogelijk zelfs 30% van het in Nederland verwerkte afval. Het model is voor veel partijen aantrekkelijk: overcapaciteit wordt zinvol benut, afvalverwerkers verdienen eraan, het milieu wordt niet extra belast (de Nederlandse verbrandingsinstallaties horen bij de schoonste ter wereld), in Europa is minder ruimte nodig voor vuilstortplaatsen en in het verwerkingsproces wordt energie opgewekt. Het vervoer van het afval vindt grotendeels plaats via water. Dat schrijft het FD.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Krijgen we straks het fenomeen afvalkilometers? En wat doet dat voor een LCA?
Maar goed, afval verbranden voor energie is nog steeds een extreme vorm van downcycling. Als we nu eens een grondstoffenrotonde vóór de oven zetten ipv met dure technieken de laatste restjes metaal uit de as te halen, dan verdienen we als BV NL nóg meer aan het afval van anderen.