Welke marketeer heeft bedacht dat consumenten thuis eten met wat hoger geprijsde supermarktspulletjes voortaan 'thuis uit eten' noemen?

Twee van de drie Nederlanders gaat minder vaak naar een restaurant. Van hen verwacht bijna de helft in 2009 nog minder vaak uit eten te zullen gaan. In plaats daarvan gaat 72% 'thuis uit eten', wat betekent dat zij zelf met luxe ingrediënten thuis een menu bereiden. Deze trend zal verder doorzetten: van deze groep zegt 25% volgend jaar vaker dan nu thuis uit eten te zullen gaan. Dit blijkt uit onderzoek dat door Goos Marketing Research dat is uitgevoerd in opdracht van supermarktketen Super de Boer.De respondenten uit het onderzoek zijn grofweg te verdelen in twee groepen: mensen die nu al steeds vaker 'thuis uit eten gaan', en mensen die dat nog niet of nauwelijks doen. Van de respondenten die hebben aangegeven op dit moment nog niet thuis uit eten te gaan, overweegt 52% dit volgend jaar wel te doen. De belangrijkste reden die zij hiervoor opgeven, is dat thuis uit eten goedkoper is. Dat zegt 43%.
Ook voor mensen die nu al aangeven 'thuis uit eten te gaan', is prijs een belangrijk aspect van hun keuze. Van hen geeft 47% dat aan. Verder vindt 40% thuis uit eten gezelliger en 35% eet liever thuis omdat het leuk is om zelf te koken. Dertig procent laat anderen bovendien graag meegenieten van de eigen kookkunsten en 33% gaat liever thuis uit eten, omdat zij de avond dan zelf in de hand hebben.


bron: Super de Boer / Goos Marketing Research met dank aan foodlholland

Ailko Faber
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken