Een stukje vlees tijdens het avondeten wordt steeds zeldzamer. Nederlanders zijn de afgelopen drie jaar 17% minder vlees gaan eten, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte onder 2700 landgenoten. Drie jaar geleden kwam er nog gemiddeld 5,1 dagen per week vlees op tafel. Nu is dat nog 4,7 keer per week. Maatschappelijke kwesties als de bio-industrie en de grote mate van graanverbruik voor vee zorgden voor de daling in de vleesconsumptie.

Niet meer biologische producten
De geslonken vleesconsumptie betekent niet dat Nederlanders meer biologische producten kopen. Meer consumenten dan vorig jaar kopen geen biologische producten, omdat ze deze te prijzig vinden.
Fair Trade-producten belanden wel vaker in het boodschappenmandje dan een jaar geleden. Een kwart van het winkelend publiek zegt de ‘eerlijke’ producten wel eens te kopen. In 2007 was dit nog 21%.

Ondanks dat consumenten meer producten met het Faire Trade-logo kopen, zijn ze wel kritischer over keurmerken. Zo vinden ze dat keurmerken steeds meer als reclame dienen. Tweederde van hen zegt geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product de gezonde keuze is.


bron: VMT
Dit artikel afdrukken