Niet meer naar de winkel, maar automatisch je favoriete product iedere week of maand thuisbezorgd. Voor dat gemak kiezen steeds meer Nederlanders, zeker in het afgelopen (corona)jaar.

Inmiddels geven 2,1 miljoen Nederlanders jaarlijks €1,4 miljard uit aan abonnementen op fysieke producten. Van al die abonnementen werd 63% in het afgelopen jaar afgesloten, 41% zelfs pas in de laatste 6 maanden.

Je kunt het haast zo gek niet bedenken of er is wel een abonnement voor: van scheermesjes en ondergoed tot printerinkt en natuurlijk maaltijdboxen. Van de Nederlanders kan 64% spontaan een abonnementenservice noemen. De meest bekende is maaltijdboxenleverancier HelloFresh, met 36%. Ook bij de maaltijdboxen nam de populariteit het afgelopen jaar snel toe: 73% van alle huidige abonnementen op maaltijdboxen startte het afgelopen jaar.

Dit blijkt uit het rapport Product Abonnementen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.500 Nederlanders.

Van de genoemde €1,4 miljard gaat €846 naar voeding (59%) en daarvan weer €700 miljoen naar maaltijdboxen. Abonnementen voor groente, fruit en sap leveren €62 miljoen op. Op ruime afstand volgen abonnementen voor persoonlijke verzorgingsproducten, dranken, huisdieren en bloemen.

Over het algemeen zijn de Nederlanders heel tevreden over hun abonnementen. Zo scoren de maaltijdboxen gemiddeld een 8,1 en de groente- en sapabonnementen een 7,8. Toch steekt dat nog bleekjes af tegen de tevredenheid over abonnementen op scheermesjes, contactlenzen en -vloeistoffen én ondergoed, die op een 8,5 gemiddeld uitkomen. Abonnementenservice Boldking (scheermesjes) scoort het hoogst: een 8,8.
  • Deel
Druk af