Nooit eerder besteedden Nederlandse consumenten zoveel geld in buitenlandse webwinkels. In vier jaar tijd verdubbelden de aankopen bij Europese webwinkels door Nederlandse consumenten tot een bedrag van ongeveer €455 miljoen. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2017 bedroeg de groei in het tweede kwartaal van 2018 18%. Dat meldt het CBS op basis van een lopend big data onderzoek in samenwerking met de universiteiten van Amsterdam en Leiden.

De stijging van de internetverkopen van Nederlandse webwinkels ging gelijk op met de online-bestedingen vanuit Nederland bij buitenlandse webwinkeliers; in het tweede kwartaal van 2018 steeg de online-omzet in Nederland met 19% ten opzichte van een jaar eerder.

Bij bedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel was de toename met 26% het grootst. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel nam in dit kwartaal met 4% toe.

Internetaankopen bij webshops in andere EU-landen maken een relatief klein deel uit van de consumentenbestedingen. In 2017 ging het om nog geen 2% van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.
CBS - Europese webwinkels zetten 455 miljoen om in Nederland
  • Deel
Druk af