Besparen is een houding
Besparen is voor veel Nederlanders inmiddels een tweede natuur geworden. Ook in 2016 wil 73% van de Nederlandse consumenten bezuinigen, blijkt uit onderzoek door Actiepagina.nl. Het meest denken Nederlanders te kunnen besparen op boodschappen (24%), daarna op energiekosten (20%), kleding (15%), vrijetijdsbesteding (14%) en vakanties (13%).
ActiePagina.nl, 'de online marktplaats voor slimmer winkelen' liet PanelWizard ruim 1.000 respondenten ondervragen over de manieren waarop zij het meeste uit hun geld proberen te halen. Dat doen de respondenten vooral door prijzen te vergelijken (56%), aanbiedingen te gebruiken (54%), abonnementen te wijzigen of op te zeggen (33%) of minder luxe te leven door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken in plaats van de auto of het openbaar vervoer (32%).
Technologie maakt het mogelijk
Besparen is de laatste jaren ook gemakkelijker geworden. Iwan Mouton van ActiePagina.nl zegt het zo: "We hebben als consument – door de technologie van tegenwoordig - ongekende controle over onze aankopen, waardoor het gemakkelijk wordt om het meeste uit je geld te halen. Want waarom zou je meer geld uitgeven dan nodig is?"
Deeleconomie in opkomst
Een tweede manier van besparen die de afgelopen tijd een grote vlucht heeft genomen, is de deeleconomie. Uit het onderzoek blijkt dat nog maar 2,2% van de Nederlandse consumenten daadwerkelijk gebruik maakt van 'deelsites', waarmee het mogelijk is spullen te delen met onbekenden. Het idee spreekt 1 op de 5 Nederlanders wel aan. Nog eens 2 op de 5 willen de auto of boormachine ook wel delen, maar dat doen ze bij voorkeur met vrienden of familie. Niet met iedereen.
Fotocredits: 'coupons', Carol Pyles
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Merkwaardige veronderstelling, het idee dat het economisch beter gaat. Is geen objectieve reden voor, om dat te denken.
Aardig stukje, maar ik verwonder me, zoals wel vaker, over de keuze van de illustratie. Een berg overduidelijk Amerikaans coupons. Waarom niet een foto van een stapel Nederlandse reclamekrantjes of Nederlandse kortingbonnen? Omdat je die dan zelf moet maken omdat het aanbod in de afbeeldingen databases predominant Amerikaans is? Ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om je abonnement bij een database te gebruiken, maar ik denk ook dat afbeeldingen moeten aansluiten bij de inhoud van de stukken.