Supermarkten zien hun omzetten stijgen, de horeca krabbelt overeind en ook het Nibud geeft aan dat "veel huishoudens dit jaar voor het eerst sinds jaren per maand meer over houden". De crisis lijkt voorbij. Dat betekent niet dat we niet langer zuinig aan doen.

Besparen is een houding
Besparen is voor veel Nederlanders inmiddels een tweede natuur geworden. Ook in 2016 wil 73% van de Nederlandse consumenten bezuinigen, blijkt uit onderzoek door Actiepagina.nl. Het meest denken Nederlanders te kunnen besparen op boodschappen (24%), daarna op energiekosten (20%), kleding (15%), vrijetijdsbesteding (14%) en vakanties (13%).

ActiePagina.nl, 'de online marktplaats voor slimmer winkelen' liet PanelWizard ruim 1.000 respondenten ondervragen over de manieren waarop zij het meeste uit hun geld proberen te halen. Dat doen de respondenten vooral door prijzen te vergelijken (56%), aanbiedingen te gebruiken (54%), abonnementen te wijzigen of op te zeggen (33%) of minder luxe te leven door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken in plaats van de auto of het openbaar vervoer (32%).

Technologie maakt het mogelijk
Besparen is de laatste jaren ook gemakkelijker geworden. Iwan Mouton van ActiePagina.nl zegt het zo: "We hebben als consument – door de technologie van tegenwoordig - ongekende controle over onze aankopen, waardoor het gemakkelijk wordt om het meeste uit je geld te halen. Want waarom zou je meer geld uitgeven dan nodig is?"

Deeleconomie in opkomst
Een tweede manier van besparen die de afgelopen tijd een grote vlucht heeft genomen, is de deeleconomie. Uit het onderzoek blijkt dat nog maar 2,2% van de Nederlandse consumenten daadwerkelijk gebruik maakt van 'deelsites', waarmee het mogelijk is spullen te delen met onbekenden. Het idee spreekt 1 op de 5 Nederlanders wel aan. Nog eens 2 op de 5 willen de auto of boormachine ook wel delen, maar dat doen ze bij voorkeur met vrienden of familie. Niet met iedereen.

Fotocredits: 'coupons', Carol Pyles
Dit artikel afdrukken