Gort heeft weer eens wereldnieuws bedacht om zichzelf in de aandacht te houden. Stel je voor dat iedere wijnmaker een marketeer zou zijn.

Het is droevig gesteld met de smaakbeleving van de Nederlander. In de strijd om de schappositie in de supermarkten spannen wijnproducenten zich wereldwijd in om de mooiste wijnen te vinifiëren. Maar driekwart van de met veel liefde en passie geproduceerde wijnen verdwijnt niet of nauwelijks geproefd in het keelgat.

Om wijn goed te kunnen proeven, moet je slurpen, maar driekwart van de Nederlanders slikt de wijn gewoon door omdat ze slurpen niet netjes vinden.

Om wijn goed te kunnen proeven is assimilatie met zuurstof noodzakelijk: zo komen de smaak- en geurmoleculen los. Ervaren wijndrinkers doen dit door de wijn te 'walsen' (met een cirkelende beweging laten ronddraaien in het glas), en vervolgens te 'slurpen'. Uit een onderzoek onder 1.500 Nederlandse wijndrinkers, opgezet door Ilja Gort, Nederlandse wijnboer in Frankrijk, is gebleken dat driekwart van de ondervraagden de wijn doorslikt zonder het noodzakelijke 'slurpen'. Reden: slurpen wordt gezien als 'niet netjes' en 'een vies geluid'. De kwaliteitsverbetering die door wijnproducenten wereldwijd is ingezet, verdwijnt hierdoor voor een groot deel onopgemerkt door de Nederlandse kelen.Ilja Gort, wiens nieuwe boek Slurp! deze week verschijnt, betreurt de Hollandse slurp-visie. 'In plaats van de voorgenomen accijnsverhoging op wijn, zou een subsidie voor een landelijke slurpcursus meer op zijn plaats zijn,' aldus Gort.

De wijnboer startte zijn onderzoek naar aanleiding van een aantal gefilmde interviews met o.a. minister Plasterk, waarbij hij de ondervraagden slurpend wijn wilde laten keuren. Onverwacht bleek echter dat vrijwel niemand wilde slurpen. Plasterk: 'Ik heb van mijn moeder geleerd dat dat niet netjes is.'

'Ach,' verzucht Gort, 'iedereen heeft het slurpen afgeleerd, dus eigenlijk moeten we blij zijn dat ten minste een kwart van de mensen wél slurpt!'


bron: ANP
Dit artikel afdrukken