Nederlanders dronken tijdens de uitbraak van Covid-19 bewuster van frisse, alcoholvrije dranken. Dat bericht branchevereniging Fris, Water, Sappen (FWS) op basis van het Nationale Frisse Dranken onderzoek 2021.
Het Frisse Dranken onderzoek wordt iedere 2 jaar uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. Een aantal van 1.002 frisse dranken drinkers (Nederlanders die minimaal één keer per maand fris drinken) vulde de vragenlijst in. De respondenten werden onderling vergeleken volgens de generatie waartoe zij behoren: Babyboomers, Generatie X, Millennials en GenZ.
Over het algemeen is de Nederlander gezonder gaan drinken. Gemiddeld koos de Nederlander minder vaak voor (suikerhoudende) frisdrank en vaker voor gezondere dranken. Drie op de vijf deelnemers letten op de hoeveelheid suiker in frisse dranken en een kwart koopt nu kleinere verpakkingen.
Om en nabij de helft van de respondenten die kiezen voor suikervrije of caloriearme dranken of water met een smaakje, vindt dat het aanbod in deze categorieën is toegenomen.
"Fabrikanten nemen de verantwoordelijkheid om frisse dranken gezonder te maken, consumenten nemen de verantwoordelijkheid om bewuster te kiezen," zegt Taco Juriaanse, directeur van FWS in de Levensmiddelenkrant.
GenZ (jongeren met een leeftijd tussen 14-24 jaar) drinkt de meeste frisdrank, limonadesiroop en energiedrank in vergelijking met de andere generaties. Toch geeft deze generatie aan 45% minder frisdrank te hebben gedronken en vaker voor suikervrij of caloriearm te hebben gekozen in het afgelopen jaar.
Met deze uitkomsten lijkt een nieuw doel in de uitvoering van de gemaakte afspraken voor het Nationaal Preventieakkoord behaald: minder calorieën in A-merk frisdranken. De volgende stap is het terugdringen van frisdrankconsumptie met 30% in 2025. Om die stap succesvol te realiseren, moet vooral de jongere generatie actief betrokken worden, aldus Juriaanse.
Het Frisse Dranken onderzoek wordt iedere 2 jaar uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. Een aantal van 1.002 frisse dranken drinkers (Nederlanders die minimaal één keer per maand fris drinken) vulde de vragenlijst in. De respondenten werden onderling vergeleken volgens de generatie waartoe zij behoren: Babyboomers, Generatie X, Millennials en GenZ.
Over het algemeen is de Nederlander gezonder gaan drinken. Gemiddeld koos de Nederlander minder vaak voor (suikerhoudende) frisdrank en vaker voor gezondere dranken. Drie op de vijf deelnemers letten op de hoeveelheid suiker in frisse dranken en een kwart koopt nu kleinere verpakkingen.
Om en nabij de helft van de respondenten die kiezen voor suikervrije of caloriearme dranken of water met een smaakje, vindt dat het aanbod in deze categorieën is toegenomen.
"Fabrikanten nemen de verantwoordelijkheid om frisse dranken gezonder te maken, consumenten nemen de verantwoordelijkheid om bewuster te kiezen," zegt Taco Juriaanse, directeur van FWS in de Levensmiddelenkrant.
GenZ (jongeren met een leeftijd tussen 14-24 jaar) drinkt de meeste frisdrank, limonadesiroop en energiedrank in vergelijking met de andere generaties. Toch geeft deze generatie aan 45% minder frisdrank te hebben gedronken en vaker voor suikervrij of caloriearm te hebben gekozen in het afgelopen jaar.
Met deze uitkomsten lijkt een nieuw doel in de uitvoering van de gemaakte afspraken voor het Nationaal Preventieakkoord behaald: minder calorieën in A-merk frisdranken. De volgende stap is het terugdringen van frisdrankconsumptie met 30% in 2025. Om die stap succesvol te realiseren, moet vooral de jongere generatie actief betrokken worden, aldus Juriaanse.
Hum. Dat ZEGGEN al die vragenformulierinvullers dus. En nou eens kijken: zien we dat ook terug in de verkopen.....?