Trouw liet een breed publieksonderzoek uitvoeren naar hoe de Nederlanders denken over de 'industrialisering van het platteland'. Het onderzoek, 'De Staat van het Dier' is als bijlage bij de krant opgenomen. Het blijkt dat driekwart van de Nederlanders grote problemen heeft met het 'grootschalig houden én vervoeren van dieren', aldus de Wageningse hoogleraar Dier en Samenleving Elsbeth Stassen. Dat komt vooral voort uit een 'moreel perspectief': in de grootschaligheid verwordt het dier van een levend wezen tot een 'ding'. Wat de Nederlander er niet van weerhoudt nog altijd in grote hoeveelheid plofkip en kiloknallers te verorberen. Trouw-columnist Jelle Reumer omschrijft de Nederlander dan ook als 'Homo Hypocritus.'
Trouw ondervroeg 800 Nederlanders en 1300 Trouw-lezers door middel van 40 vragen over dierenwelzijn. 'De vragen gingen over de omgang met huisdieren, de verhouding tussen mens en dier, het eten van dieren en het houden van dieren in gevangenschap', schrijft de krant.
Trouw organiseert in samenwerking met De Balie op 18 mei 'De Dag van het Dier' over de staat van het dier in de Nederlandse samenleving. Met een debat, 'Dierner' en film. Meer informatie en kaarten via www.debalie.nl.
Dit artikel afdrukken
Trouw ondervroeg 800 Nederlanders en 1300 Trouw-lezers door middel van 40 vragen over dierenwelzijn. 'De vragen gingen over de omgang met huisdieren, de verhouding tussen mens en dier, het eten van dieren en het houden van dieren in gevangenschap', schrijft de krant.
Trouw organiseert in samenwerking met De Balie op 18 mei 'De Dag van het Dier' over de staat van het dier in de Nederlandse samenleving. Met een debat, 'Dierner' en film. Meer informatie en kaarten via www.debalie.nl.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De 'Homo Hypocritus’ verenigt twee menssoorten: de consument en de burger.
De burger is een verstandig denkend wezen dat wanneer je hem ernaar vraagt natuur, milieu, dierenwelzijn en sociale omstandigheden laat prevaleren boven een lage prijs.
De consument is denkt even verstandig, maar staat voor een financiële aankoop op een bepaald moment in een winkelbedrijf dat met miljoenencampagnes het verstand van de consument weet te verdraaien en aantoont wat echt belangrijk is: de prijs!
De supermarkt is verantwoordelijk voor de consument en slaagt er uitstekend in om de klant optimaal te bedienen. De overheid is verantwoordelijk voor de burger en slaagt er uitstekend in om het grootwinkelbedrijf te bedienen. Daar gaat het fout.