Omdat onze overheid dat niet wil horen, krijgt ze - volgens het Brabantse Statenlid Hermen Vreugdenhil (ChristenUnie) - processen aan haar broek (sterker nog: daar wemelt het al van) die straks na 3 jaar soebatten voor rechters tot aan het Hof in Straatsburg, Nederland nog steeds met een stikstofcrisis zullen laten zitten.
Nu Nederland een speciale minister voor Stikstof heeft, zou dat voorkomen moeten kunnen worden. Als Christianne van der Wal het probleem wil oplossen, zal ze wel van die 25 kilometergrens af moeten. Dat zorgt weer voor heel andere dilemma's, omdat dan zal blijken dat heel veel niet kan want de regering nu eigenlijk wel wil toestaan - en daar zit natuurlijk de kneep. Den Haag wil bijvoorbeeld Schiphol en Tata openhouden. Volgens natuuractivisten verstikstoffen ze de Veluwe, zo'n 50-100 kilometer verderop.
Er is maandenlang hard gewerkt om de nieuwe ‘25-afkapgrens’ in Aerius door te voeren. We gaan nu dus weer vergunningen afgeven waarbij mn de industrie voor maar een fractie van hun vervuiling opdraait.
— Hermen Vreugdenhil (@H_Vreugdenhil) January 24, 2022
Let op, dit houdt nooit juridisch stand en verdiept de crisis alleen nog maar https://t.co/tNxikySirh
#5 Aerius is ook gemaakt als landelijk model en dat doet het goed. Echter wil Nederland het nu ook lokaal voor vergunningsverlening gebruiken en dat wringt (cie Hordijk). Daar kan het model niet goed mee werken, vandaar de grote onzekerheden (tot 70% afwijking lokaal).
Ook de invoering van een afstandsgrens is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar wel voordelig voor industrie, NOx draagt ver. Zo kan er weer ontwikkeld worden en gaan we deels van het stikstof slot, totdat de rechtbank weer terugfluit (duurt paar jaar).
De afstandsgrenzen worden te pas en te onpas gebruikt en misbruikt. Vanavond in het journaal voor de A15 wordt voor de stikstofcompensatie o.a. gebruik gemaakt van een al lang gesloopte boerderij en een opgekochte boerderij op 100 kilometer van de A15.
Het Rijk heeft geen stikstofprobleem . Ze doen maar wat gezien de vele verloren rechtszaken. Vandaag ook weer voor de Efteling.
#3 Ik denk dat dit nodig is/zal zijn:
Het RIVM geeft op 25 januari in 2 reacties op Twitter aan op een post van Johan Vollebroek dat met Aures nog steeds alle stikstofdeposities worden berekend:
Ik citeer de beide tweets van RIVM hier:
1/2 De stikstofdepositie na 25 kilometer wordt niet genegeerd. Wij monitoren en meten alle emissies en deposities van stikstof. Op basis van deze monitoring bepaalt het kabinet het beleid om de stikstof in de N2000 gebieden terug te dringen.
2/2 Met AERIUS kunnen dus nog steeds alle stikstofdeposities worden berekend, met en zonder afkapgrens van 25 km. De afkapgrens van 25 km is toegevoegd in AERIUS calculator 2021 omdat het kabinet besloten heeft bij vergunningverlening deze grenswaarde te hanteren.
#3 Aerius is het instrument en als je daar vals op speelt komt er nooit goede muziek uit.
Uitstel, maar geen afstel van de ellende, rechtszaken maximaal rekken en net einde van kabinet halen.
Johan het is vreselijk. Begin maar een proces tegen Aerius.