Op 31 januari lanceerde Plus zijn 'Laagblijvers'. De prijzen van 49 groente en fruit-producten gingen gemiddeld zo'n 20% omlaag. De andere supermarkten bleven niet achter en verlaagden hun prijzen ook.

Dat scheelde hen 4,1% op hun brutomarge op agf (aardappelen, groente, fruit in kruidenierstaal) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, stelt onderzoeksbureau Marshoek vast. "De strijd tussen de formules in agf zorgt ervoor dat de prijzen dalen en dat daardoor de winstgevendheid van agf terugloopt’, zegt retailconsultant Richard Kievit op Distrifood.

Kievit schat dat de totale brutomarge "door de bank genomen met zo'n 1,2 procentpunt afneemt, maar het is de vraag of dat alleen door lagere agf-prijzen wordt veroorzaakt. De supermarkten lijken de prijsverlagingen vooralsnog voor eigen rekening te nemen, denkt Kievit. De lagere prijzen worden niet een-op-een vertaald in een verlaging van de inkoopprijzen."

Betekent dit nu dat we meer groente en fruit zijn kopen? Dat is uit de cijfers niet direct af te lezen, maar er is wel iets dat daar op lijkt te wijzen. Door de lagere prijzen is agf een kleiner deel uit gaan maken van de totale omzet van de supermarkten. Gemiddeld maken groente en fruit zo'n 9 à 13% uit van de supermarktomzet. In de week na de prijsverlaging schoot dat aandeel omhoog (naar een indexcijfer van 101,5). In de weken daarna zakte het naar 98,3 en 99,3. Nog altijd hoger dan het indexcijfer van 97,4 net vóór de prijsverlaging. Je zou daar uit kunnen afleiden dat klanten dus meer groenten en fruit tegen een flink lagere prijs kochten.
Dit artikel afdrukken