De wekelijkse folder van de supermarkt in de brievenbus mag zich verheugen in een nog altijd stijgende populariteit. Apps en internet zijn voor veel klanten nog een stap te ver.
Het al eerder besproken jaarlijkse Deloitte consumentenonderzoek is vorige week gepresenteerd. Het laat een groot aantal aspecten van supermarktwinkelen de revue passeren en geeft daarmee een goed inzicht in de supermarktbeleving van de gemiddelde Nederlandse consument.
Een van de opmerkelijkste nieuwtjes is de groeiende populariteit van de wekelijkse huis-an-huis folder met aanbiedingen. Maar liefst 51 procent gebruikt de folder vaak of altijd voor de wekelijkse boodschappen. Bij slechts 10 procent gaat hij regelrecht bij het oud papier. Vorig jaar gebruikte 45 procent van de consumenten de folder intensief.
Driekwart van de respondenten vergelijkt prijzen van verschillende supermarkten met elkaar. De weekfolders blijken daarvoor het meest populaire instrument. Moderne services als apps en internet worden veel minder gebruikt. Dat geldt trouwens ook voor online bestellen. Waar 17 procent van de respondenten zegt in de toekomst wel online te gaan bestellen, ziet 84 procent daar geen heil in.
Gewoon met eigen ogen de prijzen naast elkaar leggen in de folders, in deze crisistijden met stijgende prijzen heb je dan tenminste nog iets in de hand.
Fotocredits: Foodlog
Dit artikel afdrukken
Een van de opmerkelijkste nieuwtjes is de groeiende populariteit van de wekelijkse huis-an-huis folder met aanbiedingen. Maar liefst 51 procent gebruikt de folder vaak of altijd voor de wekelijkse boodschappen. Bij slechts 10 procent gaat hij regelrecht bij het oud papier. Vorig jaar gebruikte 45 procent van de consumenten de folder intensief.
Driekwart van de respondenten vergelijkt prijzen van verschillende supermarkten met elkaar. De weekfolders blijken daarvoor het meest populaire instrument. Moderne services als apps en internet worden veel minder gebruikt. Dat geldt trouwens ook voor online bestellen. Waar 17 procent van de respondenten zegt in de toekomst wel online te gaan bestellen, ziet 84 procent daar geen heil in.
Gewoon met eigen ogen de prijzen naast elkaar leggen in de folders, in deze crisistijden met stijgende prijzen heb je dan tenminste nog iets in de hand.
Fotocredits: Foodlog
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
David Klingen twit zojuist: @foodlog_nl Huh, over folders was dit toch juist het nieuws: "Kopen in meerdere supermarkten niet goedkoper" link. Volgens mij gaat het erom dat de consumenten door het uitpluizen van de folders in ieder geval het gevoel hebben nog enige controle over hun boodschappenuitgaven te hebben. In het VK artikel staat: "Volgens Vroegrijk. onderzoeker bij de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek), winkelt 60 tot 80 procent van de consumenten in diverse supermarkten om zo geld te besparen. Ze kunnen dan een product aanschaffen waar dat het goedkoopste is." En dankzij de folders weten ze waar dat is.