Het al eerder besproken jaarlijkse Deloitte consumentenonderzoek is vorige week gepresenteerd. Het laat een groot aantal aspecten van supermarktwinkelen de revue passeren en geeft daarmee een goed inzicht in de supermarktbeleving van de gemiddelde Nederlandse consument.

Een van de opmerkelijkste nieuwtjes is de groeiende populariteit van de wekelijkse huis-an-huis folder met aanbiedingen. Maar liefst 51 procent gebruikt de folder vaak of altijd voor de wekelijkse boodschappen. Bij slechts 10 procent gaat hij regelrecht bij het oud papier. Vorig jaar gebruikte 45 procent van de consumenten de folder intensief.

Driekwart van de respondenten vergelijkt prijzen van verschillende supermarkten met elkaar. De weekfolders blijken daarvoor het meest populaire instrument. Moderne services als apps en internet worden veel minder gebruikt. Dat geldt trouwens ook voor online bestellen. Waar 17 procent van de respondenten zegt in de toekomst wel online te gaan bestellen, ziet 84 procent daar geen heil in.

Gewoon met eigen ogen de prijzen naast elkaar leggen in de folders, in deze crisistijden met stijgende prijzen heb je dan tenminste nog iets in de hand.

Fotocredits: Foodlog
Dit artikel afdrukken