Toen Piet Adema, de nieuwe minister van landbouw, die gedachte gisteravond tijdens een spreekbeurt in Drachten onderschreef, liet D66 zich voor het eerst sinds Remkes' advies van zich horen. Kamerlid De Groot eiste vanmorgen dat Adema zijn woorden terugnam. Dat deed Adema aanvankelijk niet.
D66 dreigde eigenlijk met het opblazen van het kabinet en kreeg bijval van de VVD. De twee partijen gingen op hun strepen staan en kozen voor een pre-Remkes interpretatie van het regeerakkoord. Uiteindelijk ging de minister daarom overstag met de boodschap dat hij achter Remkes en de doelen uit het regeerakkoord stond. Daarmee was een kabinetscrisis weer voorkomen.
Porthos
De consequentie daarvan is dat minister Van der Wal nu weer moet zeggen dat ze extra versneld boeren en andere bedrijven moet uitkopen om in Nederland te kunnen bouwen. Dat zei ze nadat de hoogste rechter vandaag in de Porthos-zaak had verklaard dat bouwprojecten geen bouwvrijstelling mogen krijgen. Dat heeft tot gevolg van dat vele tienduizenden bouwprojecten weer stilliggen. Die weer vlottrekken vergt zogenaamde 'stikstofruimte' die alleen te maken is door vooral boerenbedrijven uit te kopen en bedrijven als Rockwool en Tata stil te leggen. Dat gaat niet zomaar zonder astronomische kosten en tegenreacties in de vorm van langdurige juridische procedures. De 'snelheid' die Van der Wal zich wenst, eindigt zo weer in trage onhaalbaarheid. Dat zou de minister voor Stikstof en Natuur zich zo langzamerhand weleens mogen realiseren. In de paniek van het moment lukt dat niet kennelijk niet meer.
Mommaas
We zijn inmiddels een land in diepe verwarring omdat Den Haag wel roept maar niet weet hoe het verder moet. Volgens Hans Mommaas, de gisteren in functie getreden voorzitter van de Ecologische Autoriteit, wordt het land pervers bestuurd doordat onze regering strikt aan onhaalbare en niet altijd zinvolle stikstofnormen vasthoudt. De politiek liet vandaag zien geen boodschap aan wijze autoriteit te hebben.
Op gezag van Mommaas mag geconstateerd worden dat het ooit zo ordelijke Nederland in perverse verwarring verkeert. Want wat bedoelde Remkes nou? Hij zei toch echt dat jaartallen niet zo belangrijk zijn. Het kabinet onderschreef zijn advies en dus die uitspraak. Maar nu niet meer. Woorden doen ertoe, zei Remkes. Maar net als de Autoriteit, telden ze vandaag in Den Haag niet.
Misschien is het toch tijd voor echte verkiezingen, hoe jammer dat ook is van het goede werk van Remkes.
Adema zegt hier niets buiten de lijntjes van het Remkesadvies, maar schuift wel naar het randje en kiest in zijn uitleg wel voor de versie die het meest boervriendelijk klinkt. Gevolg:
— Lukas van der Storm (@LvdSt) November 2, 2022
D66: HEEL BOOS
VVD: Beetje boos
CDA: *mompelt iets onverstaanbaars*
CU: Nog steeds blij! https://t.co/X8xqItGY7x
Er is echt geen ontkomen aan: met alleen vrijwilligheid en vrijblijvendheid kan er niet gebouwd worden en zal de natuur niet herstellen. Er zijn nu politici nodig met ruggengraat, die een einde maken aan jarenlang pappen en nathouden. Het algemeen belang zal voor moeten gaan. https://t.co/cGlfhHvxNh
— Tjeerd de Groot (@TjeerdD66) November 2, 2022
4 November 2022
Een Update bij dit stuk dat incorrect gekleurd is door de koppenmaker van Trouw: minister Adema heeft geen woorden teruggenomen en maakte dat gisteravond in de Kamer nog eens duidelijk.
Remkes stelde een polder voor die door het kabinet is omarmd. "En daar blijf ik bij", zei Adema tegen Kamerlid Tjeerd de Groot die daarmee in het zand beet.
Wat wil De Groot? Vermoedelijk eerst een stikstofakkoord en pas dan een landbouwakkoord omdat hij anders vreest dat het landbouwakkoord het stikstofakkoord zou kunnen overrulen. Na de jongste modelperikelen lijkt een stikstofakkoord echter nog wel een eindje weg.
Is dat een reden om niet aan een landbouwakkoord te werken?
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#37, Dick; "wat wil de Groot?"
dat is duidelijk. Remkes merkte het al op in zijn toelichting geloof ik; Als 2030 eruit is geknipt, worden de juridische onteigenings mogelijkheden erg beperkt/ onmogelijk.
Remkes gaf ook al iets weg wat niet weg te geven was. Trekkerangst!
#38, Jan Peter, de kop was: "Landbouwminister Adema zet stikstofdebat op scherp: deadline mag wat hem betreft best later". Zie voorts een later artikel in Trouw.
Feit: hij zette niets op scherp, want ook Remkes zei dat en werd omarmd door het kabinet. Tjeerd de Groot zette het op scherp terwijl er niets op scherp stond. Het klinkt spitsvondig, maar dat is het niveau van de politiek anno 2022.
Dit is PAS echt een eye-opener van v.d. Wal (op Boerderij):
We kunnen ook op een andere manier naar kijken, bijvoorbeeld op basis van criteria.”
#26 Jan Peter, KISS principe toepassen, we hebben zo’n complex woud aan regels, modellen, wetten, plafonds, berekeningen ed gecreëerd, dat alles doodgeslagen is en vast zit.
Emissie is te hoog, hoe dat deponeert weten we niet precies, maar dat hoeft ook niet om de emissies te reduceren. Neem alle emissie mee (geen vrijstellingen) en ga aan slag. Kan op vele manieren, combineer alle gedane voorstellen handig en zet doel erop met ook korte, snelle winst. Laat per soort Nr jaarlijks een reductiedoel van x%. Laat aan ondernemingen in gebieden over hoe ze invullen.
Meet met satellieten of doel gehaald word in de regio’s EN met de modellen die we hebben (niet weggooien, maar verbeteren ahv data).
Koop desnoods op markt op er staat genoeg te koop.
Als reductie een feit is kan er weer aan economie en uitgifte gedaan worden.
3 jaar stilstand en onzekerheid frustreert iedereen.