Ter gelegenheid van 250 uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde vatten de makers hun twee belangrijkste ontdekkingen samen.
Levensmiddelenmakers maken geen gevaarlijke spullen, maar verkopen gebakken lucht. Op een paar incidentjes na zit het allemaal echt goed.
Dat zeggen de researchers voor het programma, Remco Kappelhof en Joost van Zoest, in Trouw. Ze zeggen dat het eten dat in Nederland wordt aangeboden domweg veilig is. Zoals Trouw noteert: "Boodschappen doen, is hier echt geen Russische roulette. Hun jarenlange onderzoekswerk heeft weinig anekdotes opgeleverd over grootschalig gesjoemel of gewapende voedingsmaffia. Het camerateam hoeft dan ook niet te opereren als een overvalcommando: vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmen." Ze hebben niets te verbergen.
Na 250 uitzendingen weten we het dus uit onverdachte bron: volgens de Keuringsdienst worden mensen in de maling genomen omdat er teveel knollen voor citroenen worden verkocht. Maar dat is dan ook alles.
Daarom zeggen de makers dat ze niet oordelen over goed of fout. Dat moet de kijker zelf maar doen. Logisch, want alles wordt mooier verkocht dan het is en dat weten we. Al die mooie verhalen moeten verkocht worden en mogen niet te duur zijn omdat de markt barstensvol concurrenten zit, marketeers ons steeds meer laten willen maar wij niet meer gewend zijn daar ook echt meer voor te betalen. Daar zit de crux waar het eigenlijk allemaal om draait.
Van die eenvoudige waarheid zijn gemakkelijk nog minstens 1.000 vermakelijke voorbeelden te vinden. En dat is het dan ook: leuke TV, waar je ziet wat je allang weet en toch nog om jezelf kunt lachen.
Neem nou het plaatje hierboven: iedereen weet dat die bessen nooit de doorgehaalde prijs hebben gekost. Toch geeft die lagere prijs ook jou een lekker gevoel. Da's marketing en nog gezond ook. Op naar nog vele avonden plezier.
Dit artikel afdrukken
Dat zeggen de researchers voor het programma, Remco Kappelhof en Joost van Zoest, in Trouw. Ze zeggen dat het eten dat in Nederland wordt aangeboden domweg veilig is. Zoals Trouw noteert: "Boodschappen doen, is hier echt geen Russische roulette. Hun jarenlange onderzoekswerk heeft weinig anekdotes opgeleverd over grootschalig gesjoemel of gewapende voedingsmaffia. Het camerateam hoeft dan ook niet te opereren als een overvalcommando: vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmen." Ze hebben niets te verbergen.
Vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmenWel blijken de makers te vinden dat levensmiddelenmakers en -verkopers de consument bedotten door iets te suggereren wat ze helemaal niet verkopen. Trouw noteert: "Ethisch gezien kun je bij veel producten vraagtekens zetten", aldus Joost van Zoest. "Fabrikanten proberen de consument op allerlei manieren te verleiden tot het kopen van gebakken lucht, met gratuite claims als natuurzuiver en verantwoord. Neem die speciale bak- en braadproducten als kookroom of Blueband Finesse. Dat zijn producten die bijzondere resultaten beloven, maar grotendeels gewoon uit water bestaan."
Na 250 uitzendingen weten we het dus uit onverdachte bron: volgens de Keuringsdienst worden mensen in de maling genomen omdat er teveel knollen voor citroenen worden verkocht. Maar dat is dan ook alles.
Daarom zeggen de makers dat ze niet oordelen over goed of fout. Dat moet de kijker zelf maar doen. Logisch, want alles wordt mooier verkocht dan het is en dat weten we. Al die mooie verhalen moeten verkocht worden en mogen niet te duur zijn omdat de markt barstensvol concurrenten zit, marketeers ons steeds meer laten willen maar wij niet meer gewend zijn daar ook echt meer voor te betalen. Daar zit de crux waar het eigenlijk allemaal om draait.
Van die eenvoudige waarheid zijn gemakkelijk nog minstens 1.000 vermakelijke voorbeelden te vinden. En dat is het dan ook: leuke TV, waar je ziet wat je allang weet en toch nog om jezelf kunt lachen.
Neem nou het plaatje hierboven: iedereen weet dat die bessen nooit de doorgehaalde prijs hebben gekost. Toch geeft die lagere prijs ook jou een lekker gevoel. Da's marketing en nog gezond ook. Op naar nog vele avonden plezier.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zonder bonuskaart geldt gewoon de doorgehaalde prijs. Dus het is een echte aanbieding, voor bonuskaartbezitters. Of we nemen aan dat iedere Nederlander een aangeboren bonuskaart heeft.
Ik koop ze nooit, want teel zelf bessen, maar kijk vaak onder op de doosjes waar ze vandaan komen. Soms komen ze uit Zuid-Amerika.
Hendrik, #11 ik kocht een tijdje geleden ook aardbeien (bij Lidl zag je ze ook). In de Bonus en uit Nederland. Kasaardbeien. Ze waren lekker.
Sinds de uitzending over melk weet ik niet of we ook door de kvw worden belazerd.
Tijdens de uitzending werd er duidelijk gesuggereerd dat melkstromen niet gescheiden waren en dat er alleen andere kartonnetjes omheen gingen. Terwijl ze 2 dagen bij die fabriek gefilmd hebben en alles duidelijk is uitgelegd en is laten zien.
Ik vraag mij sindsdien af of dat alleen bij deze aflevering zo was of dat ze dit regelmatig doen. Hun betrouwbaarheid is in mijn ogen na dit incident wel weg.
Dick Veerman Exact
Hendrik, ik weet het niet meer (zal wel, maar heb niet gekeken). Je bedoelt: zulk fruit krijg je pas in de zomer .... (van hier).
Wellicht weet Astrid Spijkers dat.