Levensmiddelenmakers maken geen gevaarlijke spullen, maar verkopen gebakken lucht. Op een paar incidentjes na zit het allemaal echt goed.

Dat zeggen de researchers voor het programma, Remco Kappelhof en Joost van Zoest, in Trouw. Ze zeggen dat het eten dat in Nederland wordt aangeboden domweg veilig is. Zoals Trouw noteert: "Boodschappen doen, is hier echt geen Russische roulette. Hun jarenlange onderzoekswerk heeft weinig anekdotes opgeleverd over grootschalig gesjoemel of gewapende voedingsmaffia. Het camerateam hoeft dan ook niet te opereren als een overvalcommando: vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmen." Ze hebben niets te verbergen.

Vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmen
Wel blijken de makers te vinden dat levensmiddelenmakers en -verkopers de consument bedotten door iets te suggereren wat ze helemaal niet verkopen. Trouw noteert: "Ethisch gezien kun je bij veel producten vraagtekens zetten", aldus Joost van Zoest. "Fabrikanten proberen de consument op allerlei manieren te verleiden tot het kopen van gebakken lucht, met gratuite claims als natuurzuiver en verantwoord. Neem die speciale bak- en braadproducten als kookroom of Blueband Finesse. Dat zijn producten die bijzondere resultaten beloven, maar grotendeels gewoon uit water bestaan."

Na 250 uitzendingen weten we het dus uit onverdachte bron: volgens de Keuringsdienst worden mensen in de maling genomen omdat er teveel knollen voor citroenen worden verkocht. Maar dat is dan ook alles.

Daarom zeggen de makers dat ze niet oordelen over goed of fout. Dat moet de kijker zelf maar doen. Logisch, want alles wordt mooier verkocht dan het is en dat weten we. Al die mooie verhalen moeten verkocht worden en mogen niet te duur zijn omdat de markt barstensvol concurrenten zit, marketeers ons steeds meer laten willen maar wij niet meer gewend zijn daar ook echt meer voor te betalen. Daar zit de crux waar het eigenlijk allemaal om draait.

Van die eenvoudige waarheid zijn gemakkelijk nog minstens 1.000 vermakelijke voorbeelden te vinden. En dat is het dan ook: leuke TV, waar je ziet wat je allang weet en toch nog om jezelf kunt lachen.

Neem nou het plaatje hierboven: iedereen weet dat die bessen nooit de doorgehaalde prijs hebben gekost. Toch geeft die lagere prijs ook jou een lekker gevoel. Da's marketing en nog gezond ook. Op naar nog vele avonden plezier.
Dit artikel afdrukken