Zij wilden de ‘weisswurst’ laten beschermen als typische specialiteit uit hun stad, maar de Duitse rechtbank voor patenten stak daar een stokje voor.
Regionaal
De rechters vinden dat ook slagers elders de worst als specialiteit uit München mogen verkopen. Zij stellen dat de originele Münchner Weisswurst een regionale, vooral Zuid-Beierse lekkernij is.
Bezwaar
In eerste instantie kregen de klagende slagers wel gelijk en werden recept en naam beschermd verklaard. Collega's hadden echter bezwaar aangetekend, meldden Duitse media dinsdag.
Regels
Rond de witte, in water opgewarmde worst bestaan veel (ongeschreven) regels. De worst mag alleen met zoete mosterd en de typische Brezeln (grote krakelingen) worden gegeten. De traditie wil ook dat
bron: Meat&Meal
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Free publicity krijgen met dit soort activiteiten is leuk, maar wat mij betreft zouden nieuwsredacties wat selectiever mogen zijn in wat ze plaatsen en hoe ze dat doen. A-merken worden vaak door de kranten bevoordeeld doordat het triviaalste nieuwtje over een A-merk al heel snel nieuws is. Moet heel Nederland weten dat Bavaria in de verre toekomst een minieme kans loopt het bier niet meer onder die naam te mogen exporteren?
Wouter Klootwijk vertelde hier laatst dat krantenredacteuren graag zo min mogelijk advertenties zien (want zij doen het niet voor het geld), maar als het alternatief is dat je op redactionele pagina's zelf reclame gaat maken is er iets loos. Nieuws moet nieuwswaardig zijn, anders kun je de krant beter dunner maken. Of plaats een advertentie voor een god doel. Iedereen blij.
Bavaria verspreidt - zo beweren kenners - met regelmatige intervallen het nieuws dat Bavaria, de Engelse naam voor Beieren, hun naam wil afpakken. Het gaat gepaard met een heus juridisch spel. De naam raken ze nooit kwijt, maar Nederland voelt zich weer eigenaar van Beieren, pardon Bavaria.
Ik vind het een prachtige vorm van reclame. Je moet het alleen niet te vaak herhalen, want dan werkt het niet meer ;-)
Verrek, zouden die Muenchener worstenmakers de truc hebben afgekeken?
Ik denk het maar zo. Voortaan heb je dus Beieren en oer-Beieren. Misschien kan Bavaria daar wel weer wat mee ;-)
@Wouter, ik vrees dat die eis er inderdaad aan vast zat. Hoe zie jij dat: een gemiste kans? Hadden ze het anders moeten aanpakken?
Ailko, wat was dan precies de eis? Mochten slagers buiten Muenchen echt de term "weisswurst" niet meer gebruiken? dat is toch zo kansloos dat het niets anders kan zijn dan een zaak om de publiciteit?