Een derde van de Nederlanders vindt een 'doggybag' inmiddels normaal, constateerde Natuur & Milieu. De organisatie deelt vandaag 50.000 doggybags uit bij restaurants om 'de valse schaamte' rond het meenemen van etensresten te doorbreken.
Natuur & Milieu ziet de doggybag als een prima middel om voedselverspilling tegen te gaan. Een jaar geleden lanceerde de organisatie zijn eerste doggybag-campagne. Vandaag presenteert Natuur & Millieu het onderzoek naar de resultaten daarvan. Daaruit blijkt dat bijna 1 op de 5 Nederlanders dit jaar vaker dan andere jaren om een doggybag heeft gevraagd. Ruim 1 op de 3 vindt een doggybag steeds normaler worden. Eén op de 4 kiest eerder een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.
'Gênant'
Het onderzoek laat zien dat de doggybag langzaam uit het verdomhoekje komt. Toch vindt nog altijd 47% van de Nederlanders het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Vorig jaar was dat 52%. Ruim 1 op de 3 schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen. 74% neemt nooit eten mee naar huis. 44% zou vaker om een doggybag vragen als deze bekender zou zijn in Nederland, blijkt uit het onderzoek.
Eigenlijk is dat een beetje vreemd, gezien de Nederlandse cultuur van netjes je bord leegeten (68%) en liefst zo min mogelijk verspillen (82%). Ook blijkt 68% van de ondervraagden te vinden dat uit eten gaan in Nederland duur is. Dan zou je verwachten dat mensen graag het eten dat over is, gewoon meenemen.
"Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt," aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. "Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over 5 jaar verdwenen. Om die reden starten we vandaag een nieuwe actie."
Bewustmaking van voedselverspilling
Natuur & Milieu begon vorig jaar met de doggybag-campagne om Nederlanders bewuster te maken van voedselverspilling. Uit het onderzoek blijkt dat die doelstelling is gehaald: 56% merkt dat er in Nederland steeds meer aandacht is voor voedselverspilling. Ook zijn inmiddels bijna 4 miljoen Nederlanders (23%) bekend met het doggybag-initiatief van Natuur & Milieu, aldus Van der Gaag. Daar komt bij dat 77% van de ondervraagden van mening is dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling, 63% vindt dat het aanbieden van een doggybag standaard zou moeten gebeuren. "Als restaurants zelf doggybags aanbieden, verkleint dit de gene bij gasten en vergroot dit de acceptatie van de doggybag", stelt Olof van der Gaag.
Start nieuwe actie
Natuur & Milieu lanceert vandaag een nieuwe actie, in samenwerking met Depa (producent van de doggybags) en de Rabobank. Restaurants krijgen opnieuw 50.000 gratis doggybags aangeboden. Daarnaast zijn er doggy-bag pakketten en promotiepakketten met stickers en actievouchers.
Weinig aansprekend
In België organiseerde vorig jaar Test-Aankoop een wedstrijd om tot een betere naam te komen voor de doggybag. Daar kwam het 'Restorestje' uit. In Nederland bestaat de foodiebag.
Zou Natuur & Milieu met een vergelijkbare campagne en een stijlvollere uitvoering van de doggybag niet nog meer kunnen bereiken?
Fotocredits: doggybags
Dit artikel afdrukken
'Gênant'
Het onderzoek laat zien dat de doggybag langzaam uit het verdomhoekje komt. Toch vindt nog altijd 47% van de Nederlanders het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Vorig jaar was dat 52%. Ruim 1 op de 3 schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen. 74% neemt nooit eten mee naar huis. 44% zou vaker om een doggybag vragen als deze bekender zou zijn in Nederland, blijkt uit het onderzoek.
Eigenlijk is dat een beetje vreemd, gezien de Nederlandse cultuur van netjes je bord leegeten (68%) en liefst zo min mogelijk verspillen (82%). Ook blijkt 68% van de ondervraagden te vinden dat uit eten gaan in Nederland duur is. Dan zou je verwachten dat mensen graag het eten dat over is, gewoon meenemen.
"Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt," aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. "Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over 5 jaar verdwenen. Om die reden starten we vandaag een nieuwe actie."
Bewustmaking van voedselverspilling
Natuur & Milieu begon vorig jaar met de doggybag-campagne om Nederlanders bewuster te maken van voedselverspilling. Uit het onderzoek blijkt dat die doelstelling is gehaald: 56% merkt dat er in Nederland steeds meer aandacht is voor voedselverspilling. Ook zijn inmiddels bijna 4 miljoen Nederlanders (23%) bekend met het doggybag-initiatief van Natuur & Milieu, aldus Van der Gaag. Daar komt bij dat 77% van de ondervraagden van mening is dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling, 63% vindt dat het aanbieden van een doggybag standaard zou moeten gebeuren. "Als restaurants zelf doggybags aanbieden, verkleint dit de gene bij gasten en vergroot dit de acceptatie van de doggybag", stelt Olof van der Gaag.
Start nieuwe actie
Natuur & Milieu lanceert vandaag een nieuwe actie, in samenwerking met Depa (producent van de doggybags) en de Rabobank. Restaurants krijgen opnieuw 50.000 gratis doggybags aangeboden. Daarnaast zijn er doggy-bag pakketten en promotiepakketten met stickers en actievouchers.
Weinig aansprekend
In België organiseerde vorig jaar Test-Aankoop een wedstrijd om tot een betere naam te komen voor de doggybag. Daar kwam het 'Restorestje' uit. In Nederland bestaat de foodiebag.
Zou Natuur & Milieu met een vergelijkbare campagne en een stijlvollere uitvoering van de doggybag niet nog meer kunnen bereiken?
Fotocredits: doggybags
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wezenlijk is natuurlijk de voedselverspilling. Een foodiebag, doggybag of tupperware bakje is een "end of pipe" oplossing. Maar waarom kan in NL nog steeds op zo weinig plaatsen gekozen worden voor een kleine portie? In sommige andere landen (b.v. Duitsland) al heel gebruikelijk.
Moeten we straks weer gegeneerd zijn over al die groenten die we op ons bord laten liggen en eigenlijk helemaal niet mee willen nemen?
Eens met Floor: kom met een optie die mensen hun bordjes laat leegeten en begrijp toch de sociologie eens. Er zijn vele eetculturen waarin het absoluut not done is, gasten zo weinig voor te zetten dat ze alles op kunnen eten. Dat duidt op slecht gastheerschap. Die sociologie zit ook achter het teveel in restaurants. Minder groenten serveren zou ook een optie kunnen zijn ...
Wat is er toch met Natuur & Milieu? Was jarenlang een van de betrouwbaarste bronnen van informatie in Nederland, over milieuvraagstukken. Gaat zich opeens bemoeien met de smaak van kaas en laat een proefpanel beweren dat Milner de lekkerste kaas is.
In het bericht hierboven – ik ga er van uit dat Foodlog nauwkeurig overschrijft wat Natuur & Milieu beweert – staan hoogst onwaarschijnlijke aantallen. En de formulering op zich stemt wantrouwend. Onderzoek van Natuur & Milieu:
‘Daaruit blijkt dat bijna 1 op de 5 Nederlanders dit jaar vaker dan andere jaren om een doggybag heeft gevraagd.’ Dus 1 op de 5 Nederlanders vroeg er al om, maar niet zo vaak nog.
Echt niet!
‘Ruim 1 op de 3 vindt een doggybag steeds normaler worden.’ Dus 1 op de 3 vond het al niet ongewoon maar steeds minder ongewoon.
‘Eén op de 4 kiest eerder een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.’
Echt waar?
Dat zou betekenen dat meer dan een kwart van de Nederlandse bevolking op de hoogte is van wat de chef in zijn vuilnisbak flikkert en dat een deel van die kwart van de bevolking op basis van het vuilnisbakgedrag van het eethuis beslist, ja of nee hier eten.
Het is gewoon niet waar.
Maar zoals gezegd, ik ga af op wat in dit Foodlogbericht staat.
Wouter #3, Natuur & Milieu liet onderzoeksbureau Kien een follow-up onderzoek doen naar de impact van hun eerste doggybag-campagne. Het rapport is hier te lezen.
"De netto steekproef bestond uit 826 Nederlanders van 16 jaar en ouder. Deze steekproefomvang levert met een betrouwbaarheid van 95% een maximale afwijking van 3,4% van de werkelijke situatie voor de online doelgroep."
Foodlog heeft de door Natuur & Milieu in het persbericht gemelde cijfers natuurgetrouw overgenomen.
In het rapport staat meer, bijvoorbeeld: "Ruim een derde (36%) denkt dat de doggybag steeds normaler wordt in Nederland, maar het is nog niet voor iedereen een algemeen Hollands begrip; één op de negen zegt in het buitenland vaker om een doggybag te vragen dan in Nederland."
En: "Van de restaurantbezoekers die weleens om een doggybag hebben gevraagd, zegt 18% dit het afgelopen jaar vaker te hebben gedaan dan in voorgaande jaren. Van hen die weleens een doggybag aangeboden hebben gekregen, zegt 19% dat dit in het afgelopen jaar vaker werd aangeboden dan in voorgaande jaren."
Ach ja, zinloze symboolpolitiek.