Natuur & Milieu ziet de doggybag als een prima middel om voedselverspilling tegen te gaan. Een jaar geleden lanceerde de organisatie zijn eerste doggybag-campagne. Vandaag presenteert Natuur & Millieu het onderzoek naar de resultaten daarvan. Daaruit blijkt dat bijna 1 op de 5 Nederlanders dit jaar vaker dan andere jaren om een doggybag heeft gevraagd. Ruim 1 op de 3 vindt een doggybag steeds normaler worden. Eén op de 4 kiest eerder een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.

'Gênant'
Het onderzoek laat zien dat de doggybag langzaam uit het verdomhoekje komt. Toch vindt nog altijd 47% van de Nederlanders het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Vorig jaar was dat 52%. Ruim 1 op de 3 schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen. 74% neemt nooit eten mee naar huis. 44% zou vaker om een doggybag vragen als deze bekender zou zijn in Nederland, blijkt uit het onderzoek.

Eigenlijk is dat een beetje vreemd, gezien de Nederlandse cultuur van netjes je bord leegeten (68%) en liefst zo min mogelijk verspillen (82%). Ook blijkt 68% van de ondervraagden te vinden dat uit eten gaan in Nederland duur is. Dan zou je verwachten dat mensen graag het eten dat over is, gewoon meenemen.

"Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt," aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. "Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over 5 jaar verdwenen. Om die reden starten we vandaag een nieuwe actie."

Bewustmaking van voedselverspilling
Natuur & Milieu begon vorig jaar met de doggybag-campagne om Nederlanders bewuster te maken van voedselverspilling. Uit het onderzoek blijkt dat die doelstelling is gehaald: 56% merkt dat er in Nederland steeds meer aandacht is voor voedselverspilling. Ook zijn inmiddels bijna 4 miljoen Nederlanders (23%) bekend met het doggybag-initiatief van Natuur & Milieu, aldus Van der Gaag. Daar komt bij dat 77% van de ondervraagden van mening is dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling, 63% vindt dat het aanbieden van een doggybag standaard zou moeten gebeuren. "Als restaurants zelf doggybags aanbieden, verkleint dit de gene bij gasten en vergroot dit de acceptatie van de doggybag", stelt Olof van der Gaag.

Start nieuwe actie
Natuur & Milieu lanceert vandaag een nieuwe actie, in samenwerking met Depa (producent van de doggybags) en de Rabobank. Restaurants krijgen opnieuw 50.000 gratis doggybags aangeboden. Daarnaast zijn er doggy-bag pakketten en promotiepakketten met stickers en actievouchers.

Weinig aansprekend
In België organiseerde vorig jaar Test-Aankoop een wedstrijd om tot een betere naam te komen voor de doggybag. Daar kwam het 'Restorestje' uit. In Nederland bestaat de foodiebag.
Zou Natuur & Milieu met een vergelijkbare campagne en een stijlvollere uitvoering van de doggybag niet nog meer kunnen bereiken?

Fotocredits: doggybags
Dit artikel afdrukken