Goedkoper dan geverifieerde claims
Consumenten gaan bewust op zoek naar producten met het woord ‘natuurlijk’ op de verpakking omdat die goedkoper zijn en consumenten er een soortgelijke waarde aan toekennen als aan biologische producten. Ze komen echter bedrogen uit omdat er geen normen voor de claim zijn vastgesteld en iedereen - zowel fabrikanten als kopers - er letterlijk van alles onder kunnen verstaan. Doorgaans is het echter een loos begrip.
Vaak denken consumenten dat ‘natuurlijke’ producten geen bestrijdingsmiddelen en kunstmatige ingrediënten bevatten en niet kunstmatig zijn verwerkt. Bijna de helft van de geënqueteerden denkt onterecht dat de claim is geverifieerd.
Religieuze betekenis
De Food and Drug Administration (FDA) van de VS probeerde te achterhalen wat consumenten onder het woord 'natuurlijk' verstaan. FDA ontving 4.863 reacties. Daar kwamen opvallend veel religieuze betekenissen uit naar boven. Bijvoorbeeld dat “Natuurlijk moet worden beperkt tot die ingrediënten die zijn gemaakt door God.” Andere reageerders verwijzen naar schendingen van de intenties van Moeder Natuur.
Duidelijkheid of verbod
Consumer Reports heeft meer dan 250.000 handtekeningen verzameld van mensen die eisen dat de FDA ofwel sterke normen vaststelt voor wat een natuurlijk product precies is, of komt met een verbod op het gebruik van het woord.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ook het flessen en bedotten is tegenwoordig 100% natuurlijk.
In het meinummer van het grootste opinieblad van Nederland, Allerhande van Albert Heijn:
*IJslandse yoghurt van Arla is VAN NATURE rijk aan eiwit.
*Volle melk van Albert Heijn is VAN NATURE rijk aan calcium.
* Nieuwe woksaus van Go-Tan is ALL NATURAL.
* Met nieuwe Remia Feestsauzen wordt het NOG NATUURLIJKER genieten.
* Ice tea van Grolsch is NATUURLIJK gebrouwen met echt vruchtensap.
* Plantaardige Provamel is VAN NATURE lactosevrij en VAN NATURE vrij van dierlijke vetten.
* Arla yoghurt wordt ZUIVER NATUURLIJK gemaakt.
*Arla halfvolle yoghurt wordt zelfs 100 % NATUURLIJK gemaakt en is PUUR NATUUR.
* Bolletje knäckebröd is 100 % NATUURLIJK.
* Uniekaas is 100 % NATUURLIJKE Hollandse Goudse kaas.
* Bolletje Boeren beschuit is het beste wat de NATUUR te bieden heeft.
* Campina kaas (nieuw) is 100% NATUURLIJK en VAN NATURE rijk aan calcium en proteïne.
* Katja nieuwe zure winegums zijn bereid met NATUURLIJKE kleur- en smaakstoffen en is aldus NATUURIJK snoep.
* Slurpfruit bevat alleen NATUURLIJK fruitsuiker.
* Spa met fruitsmaak, nieuw, 100 % ingrediënten van NATUURLIJKE oorsprong.
* VSM Spiroflor geeft je kracht uit de NATUUR.
* Zonnatura vegetarische paté is VAN NATURE lekker.
* Healthy People kokoswater is 100 % NATUURLIJK.
En in de winkel nog veel meer.
alleen een telefonisch onderzoek? Er is al eerder een onderzoek gedaan door het Lei. De omzet van biologisch vlees in de supermarkt stijgt als promotiemiddelen rondom het schap het vlees beter zichtbaar maken. Dat komt naar voren uit een experiment van het LEI, onderdeel van Wageningen UR in een aantal supermarkten die het biologische vlees bij elkaar in het schap aanbieden. Het maakt wel uit wèlke boodschap wordt uitgedragen.
Luidt de boodschap 'gezond van smaak, natuurlijk lekker' of 'je proeft de aandacht', dan neemt de omzet het meest toe. Alleen nadruk op 'geniet van puur natuurlijke smaak' werd minder beoordeeld en verhoogde de omzet slechts in een enkele supermarkt. Kopers van biologische producten vinden het vleesschap aantrekkelijker als promotiemiddelen worden ingezet.
Lijkt me een goede zaak.
Naar aanleiding van:
Daarvoor hadden we (hebben we nog) in Nederland andere hype: 'vers'.
Ik stond (wel al) een tijdje geleden me blauw te lachen bij een Dirk van den Broek-filiaal: Op bijna alle produkt-aanduidingen stond het woordje 'vers': strengen gedroogde knoflook en ik meen zelfs (weet dat niet meer zeker) bij de ingeblikte vis en het gedroogde fruit.