Uit het telefonisch uitgevoerde onderzoek blijkt dat 73% van de consumenten eerder ‘natuurlijke’ producten koopt dan biologische.

Goedkoper dan geverifieerde claims
Consumenten gaan bewust op zoek naar producten met het woord ‘natuurlijk’ op de verpakking omdat die goedkoper zijn en consumenten er een soortgelijke waarde aan toekennen als aan biologische producten. Ze komen echter bedrogen uit omdat er geen normen voor de claim zijn vastgesteld en iedereen - zowel fabrikanten als kopers - er letterlijk van alles onder kunnen verstaan. Doorgaans is het echter een loos begrip.

Vaak denken consumenten dat ‘natuurlijke’ producten geen bestrijdingsmiddelen en kunstmatige ingrediënten bevatten en niet kunstmatig zijn verwerkt. Bijna de helft van de geënqueteerden denkt onterecht dat de claim is geverifieerd.

Religieuze betekenis
De Food and Drug Administration (FDA) van de VS probeerde te achterhalen wat consumenten onder het woord 'natuurlijk' verstaan. FDA ontving 4.863 reacties. Daar kwamen opvallend veel religieuze betekenissen uit naar boven. Bijvoorbeeld dat “Natuurlijk moet worden beperkt tot die ingrediënten die zijn gemaakt door God.” Andere reageerders verwijzen naar schendingen van de intenties van Moeder Natuur.

Duidelijkheid of verbod
Consumer Reports heeft meer dan 250.000 handtekeningen verzameld van mensen die eisen dat de FDA ofwel sterke normen vaststelt voor wat een natuurlijk product precies is, of komt met een verbod op het gebruik van het woord.
Dit artikel afdrukken