De Vogelvrije Fietser meldde het al in juni. Vandaag besteden de Volkskrant en de NOS er uitvoerig aandacht aan: mensen die 's avond laat door de stad fietsen zijn veelal beschonken. Om die reden zijn ze relatief vaak bij een ongeluk betrokken.

Karin Broer meldde op 25 juni reeds: Op uitgaansavonden heeft na één uur ’s nachts bijna 90 procent van de fietsers alcohol gedronken. En bijna 70 procent heeft te veel gedronken om aan het verkeer te mogen deelnemen. Dat blijkt uit een blaastestonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Op twee donderdagavonden en twee zaterdagavonden in de uitgaansgebieden van Den Haag en Groningen kregen 914 fietsers het verzoek mee te werken aan een blaastest. Ongeveer een kwart wilde niet blazen. Van degenen die wel meewerkten, bleek een overgrote meerderheid 's nachts onder invloed van alcohol.

Teveel gedronken
Om zes uur 's middags had nog maar 7,7 procent van de fietsers alcohol in het bloed. 's Nachts na één uur was dat percentage omhooggeschoten naar 89 procent. En de meeste fietsers - 68 procent - bleken te veel te hebben gedronken.Veel fietsers weten niet dat ze met een alcoholpromillage van 0,5 in hun bloed niet meer aan het verkeer mogen deelnemen. Het gemiddelde promillage van alle deelnemers lag met 0,75 ruim boven het toegestane 0,5. Er bleken geen verschillen te zijn tussen beide steden. 's Middags is er overigens niets aan de hand. Geen enkele fietser overschrijdt dan de wettelijke grens.

Ziekenhuis
Het is voor het eerst dat alcoholgebruik onder fietsers daadwerkelijk is gemeten. Eerder was uit onderzoek van de SWOV (Twisk en Reuring) duidelijk geworden dat veel fietsers die met een ongeluk in het ziekenhuis terechtkomen alcohol had gedronken, met name in de weekendnachten. Dick de Waard, onderzoeker van de Rijksuniversiteit Groningen: ‘Nu blijkt dus dat bijna alle fietsers op uitgaansavonden gedronken hebben, niet alleen degenen die een ongeluk krijgen.’


Tegenover de Volkskrant reageert Woordvoerder José de Jong van Veilig Verkeer Nederland (VVN) geschokt. "Alcohol komt niet ten goede aan de verkeersveiligheid. Fietsers moeten dus ook niet drinken", zegt ze.

Andere prioriteiten
Wat betreft De Jong, moet de politie beter controleren op fietsers die alcohol hebben gebruikt. Wel vindt ze dat dat niet ten koste mag gaan van alcoholcontroles onder automobilisten. "Met een fiets rijd je niet zo snel iemand dood. Met een auto ligt dat anders". zegt ze. De Volkskrant vroeg ook de politie om een reactie. In Den Haag blijkt af en toe beschonken fietsgebruik te worden gecontroleerd. "Dat doen we op plekken waar jongeren op uitgaansavonden de spiegels van auto's trappen of lantaarnpalen vernielen', verklaart politiewoordvoerder Wim Hoonhout tegenover de krant. Toch is er weinig perspectief voor intensievere controles. "De publieke weerstand is echter groot. Veel mensen vragen of we niets beters te doen hebben. Dat is ook wel een probleem. We hebben te veel werk voor weinig mensen. Onze prioriteit ligt bij woninginbraken en jihadisten", vertelt Hoornhout.

Je kunt natuurlijk ook heel anders over het prioriteringsprobleem van de politie nadenken. Pak het drinken aan, dan krijg je geen beschonken fietsers. Als dat niet lukt: rust fietsen uit met een anti-alcoholslotje als het probleem daadwerkelijk groot blijkt. Het vooruitzicht om 's nachts een paar kilometer te moeten lopen, is voor de nog-niet-beschonken fietser mogelijk afschrikwekkend genoeg. Of dat zo is, is voer voor nieuw onderzoek in de praktijk.

Fotocredits: At work, kohlmann.sascha
Dit artikel afdrukken