Jeroen Thijssen, redactie Foodlog
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Volgens Baan gebruikt de varkenssector nu technische verkoopargumenten als het aantal vierkante meters dat het varken heeft. Dat “interesseert consumenten geen moer.” Er zijn ook varkensrassen met klinkende namen als Piétrain of Duroc om, bijvoorbeeld, “Duroc-bacon” te maken. Een energielabel geeft de bacon extra onderscheidend vermogen. Baan wijst op de 'dubbeldoelkoe' die als uitgemolken koeien die in het gehakt terechtkomen. Zoiets geldt eigenlijk ook voor fokzeugen. “Wie bedenkt daar iets voor, in plaats van 'industrievlees'?”

Baan, kenner van de boerensector, vergist zich een beetje in de dubbeldoelkoe. De uitgemolken koe is van een ras dat inderdaad veelal tot gehakt wordt gedraaid. De dubbeldoelkoe kan daarentegen kwaliteitsrund- én kalfsvlees opleveren. Zo zie je dat zelfs specialisten uit de agrarische sector verdwalen in hun eigen voorstellen. Zou het daarom zo moeilijk zijn om van boerenkant aaibaar vlees te bedenken?

Op Foodlog voerden we zulke discussies jaren geleden al. Er zijn wat kleine initiatieven ontstaan, maar in het groot is er nog altijd niets van betekenis. Daar heeft Baan gelijk in.
Dit artikel afdrukken