Aldi en Lidl, de erkende harddiscounters, schuiven steeds meer op naar het midden van supermarktland. Dat betekent dat er aan de onderkant van de markt ruimte ontstaat voor een nieuwe categorie prijsvechters: de dumpsuper. Het FD wijdt er een artikel aan.

Willem-Jan Stam, die vorig jaar in Schagen zijn Outletsupermarkt opende, ziet mogelijkheden voor zeker 30 dumpsupers in Nederland. Zo'n 15 hebben er inmiddels de deuren geopend. In de supermarkten worden restpartijen aangeboden aan de consument, van groothandels maar ook fabrikanten van A-merken. Volgens Stam is er meer dan genoeg 'handel' op de markt: gebutste verpakkingen, nog maar korte tijd tot de houdbaarheidsdatum verloopt, seizoensproducten, verouderde etiketten, producten die niet aanslaan, te kleine restpartijen die groothandels zelf rechtstreeks aan de consument kunnen aanbieden... "Van alles wat wordt geproduceerd wordt circa 50% opgegeten. De rest is potentiële handel voor mij", zegt Stam in het FD.

Unilever vindt de outletsuper in ieder geval geen probleem: "Ons uitgangspunt is dat we overal willen zijn waar de consument is. Van afbreuk aan het imago is geen sprake. Deze A-merken van Unilever hebben dezelfde kwaliteit als die in andere retailkanalen."
Dit artikel afdrukken