Sinds 1955 konden klanten bij Albert Heijn koopzegels kopen. Bij iedere gulden (later iedere euro) kon je voor 10 cent een zegel bijkopen. Een boekje met 490 zegels leverde 52 gulden (of euro) op. Een prima rendement van 6%, dat in al die 65 jaar onveranderd is gebleven.
Maar nu gaat er toch een aardverschuiving plaatsvinden. Albert Heijn stopt met de papieren koopzegels. Sparen gaat voortaan digitaal.
Sinds het uitbreken van de coronacrisis gaf Albert Heijn al geen papieren koop- of spaarzegels meer uit. Om het besmettingsrisico met het coronavirus te verminderen: geen zegels, geen boekjes, geen extra klantcontactmoment.
Met ingang van 1 juni kun je digitaal sparen, via de AH-app en je bonuskaart. Voor die-hards die hun papieren boekjes nog vol willen maken, blijven er tot het einde van het jaar nog papieren zegeltjes te koop.
Volgens Albert Heijn is digitaal sparen milieuvriendelijker en minder 'arbeidsintensief': klanten hoeven niet te plakken en kassamedewerkers de boekjes niet te controleren.
Hoeveel klanten koopzegels sparen, heeft Albert Heijn nooit bekend willen maken, alleen dat deze klantenbinder door de jaren heen "erg succesvol" is. "Zes procent rente is echt heel veel," zegt Sam Trompert van RTL Z. Een huishouden doet gemiddeld voor €5.570 per jaar boodschappen, ofwel 11 volle spaarkaarten. Dat is €33 euro winst. "Bij een bank is dat een stuk minder."
Maar nu gaat er toch een aardverschuiving plaatsvinden. Albert Heijn stopt met de papieren koopzegels. Sparen gaat voortaan digitaal.
Sinds het uitbreken van de coronacrisis gaf Albert Heijn al geen papieren koop- of spaarzegels meer uit. Om het besmettingsrisico met het coronavirus te verminderen: geen zegels, geen boekjes, geen extra klantcontactmoment.
Met ingang van 1 juni kun je digitaal sparen, via de AH-app en je bonuskaart. Voor die-hards die hun papieren boekjes nog vol willen maken, blijven er tot het einde van het jaar nog papieren zegeltjes te koop.
Volgens Albert Heijn is digitaal sparen milieuvriendelijker en minder 'arbeidsintensief': klanten hoeven niet te plakken en kassamedewerkers de boekjes niet te controleren.
Hoeveel klanten koopzegels sparen, heeft Albert Heijn nooit bekend willen maken, alleen dat deze klantenbinder door de jaren heen "erg succesvol" is. "Zes procent rente is echt heel veel," zegt Sam Trompert van RTL Z. Een huishouden doet gemiddeld voor €5.570 per jaar boodschappen, ofwel 11 volle spaarkaarten. Dat is €33 euro winst. "Bij een bank is dat een stuk minder."
Zelf willen wij nooit zegels. Ook niet die gratis zijn. Kortingsbonnen ook zoiets. Die bestaan ook nauwelijks nog. Maar de ouwe plakkers hebben groot gelijk dat ze er niet van af willen. Toch hou je de moderne ontwikkelingen niet tegen. AH is niet De Belastingdienst die (na flink protest, politiek) met de papieren aangifteformulieren doorgaat totdat men meent dat ook de laatste der Mohikanen eindelijk wel eens gestorven zal zijn.
Van de lezers van het seniorenblad Plus Magazine vindt 79% het jammer dat Albert Heijn stopt met de papieren koopzegels, schrijft Distrifood.
Een greep uit de teleurgestelde reacties van spaarders die de papieren zegels gebruikten als spaarpotje voor de kerstuitgaven of calamiteiten: "Ik heb ze ook op reserve ‘liggen’ om in noodgevallen de dierenarts te kunnen betalen, en soms ook voor eten", zegt Marijke Vosmeijer. Elly Vredevelt maakt geregeld haar kleinkinderen blij met een vol boekje. ‘Vind het jammer. Geef regelmatig een vol boekje aan mijn kleinkinderen. Dat kan dan niet meer.’ Rob Albers vreest voor zijn privacy: ‘Liever papier. Papier is recyclebaar en men hoeft niet te volgen wat ik wil en doe.’ De 88-jarige Thea Tent-Spaanstra, die al 58 jaar zegeltjes spaart, wil zich niet verdiepen in digitaal sparen. ‘Ik wil gewoon zegels plakken. A Heyn denk ook eens aan ons.’
En ik ben erg blij met 'onze' gebarentolk, die een perfecte imitatie gaf van hamsteren. Denk niet dat AH de hamstertjes nog kan inzetten. Begrip is nu 'besmet' met hebberigheid, niet meer verstandig voorraad opbouwen, wat hier niet eens hoeft. Vreemde is ook dat ik AH op kortingen heb betrapt waar ik de oorspronkelijke prijs niet herkende... Wat overigens op dit monent schering en inslag is. Suggereer een grote korting en je koopt..
Een ander aspect: Onbegrijpelijk dat AH haar klanten al meer dan een deccenium debiliseert met die 'hamstertjes-reclame'. Dacht eerst iets voor de kleintjes, maar het is een standaard benadering voor alle klanten geworden.
Voor mij een bewijs dat haar marketeers nog in de kinderlijke 'anale fase' zitten.
Sinds halverwege februari heb ik een “Jumbo extra’s” pas. Iedere keer dat ik die pas scan worden er punten bijgeschreven, die me niets kosten. Ik kan wat punten inleveren voor gratis producten (heb ik 1x gedaan), maar ook 500 punten voor € 2,50 korting (heb ik 3x gedaan). Ik doe er niet anders boodschappen om en kom ook niet vaker bij Jumbo.
Waarom zou je je aan een bedrijf en een kruidenier in het bijzonder willen ‘binden’? Je bent à priori de onderliggende partij en de sigaren komen altijd uit eigen doos.