Na 16 jaar procederen heeft KitKat nog geen duidelijkheid, schrijft De Standaard. Misschien mogen andere merken hun chocoladereep ook wel in de vorm van ‘vier vingers’ verkopen. Het Europese Hof van Justitie liet woensdag in een hoger beroep-uitspraak blijken dat het er nog niet van overtuigd is dat de vorm van KitKat-repen echt onderscheidend is.
In 2002 deed Nestlé, de maker van KitKat, al een poging om de bekende vorm van de chocoladereep te claimen als merk. Vier jaar later erkende de EU de viervingerige uitvoering als KitKat-handelsmerk. Daarmee leek Nestlé de strijd gewonnen te hebben. Totdat het Amerikaanse Mondelez, dat zelf de reep Leo in een vergelijkbare reepjesvorm verkoopt, en de makers van de Noorse Kvikk Lunsj er wat tegenin brachten. Volgens hen is de KitKat in landen als België, Ierland, Griekenland en Portugal niet ‘herkenbaar’ genoeg. Het Hof oordeelt dat voor een Europees merk een product in alle landen van de EU herkenbaar moet zijn. "Niemand zegt dat het onmogelijk is de KitKat-vorm als merk erkend te krijgen, er moet alleen bewijs zijn dat die vorm in alle landen van de EU onderscheidend is", zegt merkenjurist John Coldham. En zo ligt het balletje weer bij Nestlé.
De Standaard - Na zestien jaar uitspraak: KitKat is niet de enige snoepreep die er zo mag uitzien
In 2002 deed Nestlé, de maker van KitKat, al een poging om de bekende vorm van de chocoladereep te claimen als merk. Vier jaar later erkende de EU de viervingerige uitvoering als KitKat-handelsmerk. Daarmee leek Nestlé de strijd gewonnen te hebben. Totdat het Amerikaanse Mondelez, dat zelf de reep Leo in een vergelijkbare reepjesvorm verkoopt, en de makers van de Noorse Kvikk Lunsj er wat tegenin brachten. Volgens hen is de KitKat in landen als België, Ierland, Griekenland en Portugal niet ‘herkenbaar’ genoeg. Het Hof oordeelt dat voor een Europees merk een product in alle landen van de EU herkenbaar moet zijn. "Niemand zegt dat het onmogelijk is de KitKat-vorm als merk erkend te krijgen, er moet alleen bewijs zijn dat die vorm in alle landen van de EU onderscheidend is", zegt merkenjurist John Coldham. En zo ligt het balletje weer bij Nestlé.