Iedereen heeft op social media waarschijnlijk wel producten voorbij zien komen die online via multi-level marketing (MLM) worden aangeboden. Vaak met veelbelovende claims om de aandacht te trekken. Je komt het tegen in je vrienden- en kennissenkring en op sociale media.

Wat is multi-level marketing (MLM)?
MLM is een verkoopconstructie waarbij door zelfstandige verkopers (distributeurs) producten aan de man en vrouw worden gebracht en er nieuwe distributeurs worden geworven. Een andere benaming die gebruikt wordt is netwerkmarketing. Met name op het gebied van voedingssupplementen is er een groot aanbod van MLM-bedrijven en van nog meer distributeurs. Bekende MLM-bedrijven zijn Forever Living Products, Herbalife, Isagenix, Juice Plus, Prüvit, Mannatech en Organo Gold. Veel mensen maken er gebruik van, maar de combinatie van MLM en voedingssupplementen kent verschillende problemen.

1. Distributeurs overtreden de regels
MLM is in Nederland toegestaan, maar er gelden wel regels voor de distributeur. Zo mag niet alles over de producten beweerd worden. Wat wel en niet mag is vastgelegd in Europese wetgeving. Alleen voldoende wetenschappelijk onderbouwde en door de Europese Unie goedgekeurde gezondheidsclaims zijn toegestaan (op kruidenclaims na). Dat is om de consument te beschermen tegen misleiding en om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

De praktijk laat zien dat distributeurs vaak niet op de hoogte zijn van de regels en niet of onvoldoende daarover geïnformeerd worden door het MLM-bedrijf. Het resultaat is dat er producten worden aangeboden met misleidende gezondheidsclaims (zie voorbeelden in het kader hieronder). Het MLM-bedrijf zelf besteedt daar weinig aandacht aan, al zal in het samenwerkingsreglement wel zijn opgenomen dat het niet is toegestaan en bij overtredingen ingegrepen zal worden. Dat zal ook best eens gebeuren, maar dat mag vaker. Het MLM-bedrijf heeft daar echter weinig belang bij omdat de distributeurs verantwoordelijk zijn voor de misleidende claims die ze maken. Het profiteert er alleen maar van omdat ze daarmee meer producten verkopen zonder er verantwoordelijk voor te zijn.

  • RAIN, zaden in een zakje
    Via MLM worden zakjes met zaden verkocht die ontstekingen effectief zouden kunnen verminderen, spierpijn na training verminderen, het uithoudingsvermogen verbeteren en bijdragen aan een optimaal lichaamsgewicht. Behalve dat daar geen wetenschappelijk bewijs voor is, mogen dergelijke claims niet gemaakt worden. Het zijn medische claims die zijn voorbehouden aan medicijnen. Na een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) zijn de claims verwijderd.

  • Juice Plus, groente- en fruitpoeder in capsules
    Niet iedereen haalt de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. Wat is er dan makkelijker dan capsules met verpoederd groente en fruit? Wanneer we distributeurs mogen geloven zouden bessencapsules helpen bij psoriasis, eczeem, acne en cellulitis. Behalve dat daar geen wetenschappelijk bewijs voor is, mogen dergelijke claims niet gemaakt worden.

  • Valentus, afslankkoffie
    Koffie drinken en afvallen? Dat kan met een speciale afvalkoffie als we een distributeur mochten geloven: “Verantwoord afvallen door koffie te drinken. WAUW, dit is mogelijk!”. Helaas voor de koffiedrinkers, maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor en die gezondheidsclaim mag niet gemaakt worden. Na een klacht bij de RCC en omdat niet geluisterd werd ook bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is door de distributeur de gehele website uit de lucht gehaald.

  • Prüvit, ketonen in een zakje
    Een ketogeen dieet heeft een gezond imago maar is lastig te volgen. Het is een sterk koolhydraatbeperkt dieet waarbij vetten worden omgezet in ketonen. Die ketonen zouden verantwoordelijk zijn voor de gezondheidsvoordelen. Om geen streng dieet te hoeven volgen kun je bij distributeurs supplementen met ketonen kopen. De voordelen zouden zijn: meer vetverlies, meer energie, meer focus, betere slaap, beter humeur, betere spijsvertering, geen snaaineigingen, een betere huid, haar en nagels en spieropbouw. Behalve dat daar geen wetenschappelijk bewijs voor is, mogen die gezondheidsclaims niet gemaakt worden. Na een klacht bij de RCC zijn de claims verwijderd.

2. Distributeurs hebben onvoldoende kennis
Artsen, diëtisten en gewichtsconsulenten hebben een opleiding afgerond om binnen hun afgebakende vakgebied mensen te helpen met hun gezondheid. Aan distributeurs die voedingssupplementen verkopen worden geen opleidingseisen gesteld. Wel wordt vaak geëist of verwacht dat ze het product zelf gebruikt hebben en daar enthousiast over zijn. Veel distributeurs hebben dan ook een gebrek aan kennis. Zowel over wat het product nu eigenlijk doet, over wat de klant nodig heeft en over de regelgeving. Een gevolg daarvan is dat ze ook niet goed in staat zijn om de informatie die aangeboden wordt kritisch te beoordelen. Dat is zorgelijk omdat het wel over de gezondheid van mensen gaat!

De informatie die distributeurs van het MLM-bedrijf krijgen is met name gericht op de verkoop en op het werven van nieuwe distributeurs. Informatiedagen en webinars zijn grotendeels daarop gericht. Daarnaast krijgen ze rooskleurige productinformatie voorgeschoteld. Het is dus de vraag of de distributeur die tegenover je zit weet waar die over praat en wat het beste voor je is. Is dat na jarenlang jojo-en alle diëten te hebben geprobeerd een potje dure pillen die niet werken of een gratis bezoekje aan de diëtist die beter is opgeleid en over meer en effectievere tools beschikt?

Als je succesvol wilt zijn, praat je met iedereen. Bel iedereen. Je hoeft het wiel niet opnieuw te uit te vinden. Ik heb het systeem gebruikt dat mij werd uitgelegd en ik heb anderen geholpen hetzelfde te doen (Lisa DeMayo, Isagenix associate sinds 2011)
3. Familie en vrienden als target
Iedereen die te zwaar is wil graag geloven dat er een magische afslankpil is. En wie wil niet een capsule die je meer energie geeft? Mensen zijn daar gevoelig voor. Ze raken dan ook snel geïnteresseerd in middel X wanneer iemand die ze kennen (en die daar toevallig distributeur van is) positieve ervaringen erover verteld, inclusief die van zichzelf. Middel X is niet goedkoop, maar wanneer ze het zelf gaan verkopen krijgen ze een flinke korting en ze verdienen er bovendien geld mee! Een win-winsituatie…. voor de distributeur althans. Op die manier worden veel distributeurs getraind om hun producten te verkopen en nieuwe distributeurs te werven. Er liggen zelfs complete scripts en andere marketingtools klaar om mensen te benaderen en over de streep te trekken

Een belangrijke strategie van distributeurs is om met regelmaat mensen te benaderen, te beginnen met familie en vrienden want dat is laagdrempelig en een goede oefening. Er komt dan vanzelf iemand voorbij die hapt.

4. De (overtuigings)kracht van distributeurs
Wat veel distributeurs wel meegegeven moet worden is dat ze overtuigingskracht hebben. Dat is ook meteen een kracht van MLM. Die overtuigingskracht komt omdat ze in het product geloven. Het MLM-bedrijf werkt daar actief aan mee door dat via verschillende kanalen te blijven herhalen. Telkens krijgen ze eenzijdige informatie te horen, wat lijkt op een soort van ‘hersenspoelen’. Daarnaast wordt er een community-gevoel gecreëerd waar mensen zich prettig bij voelen en graag bij willen horen. Een groep van mensen met hetzelfde doel. Het MLM-bedrijf versterkt dat door grootschalige evenementen te organiseren met (binnen dat bedrijf) beroemde sprekers en succesvolle distributeurs. De overtuigingskracht zit verder in het geld dat ze ermee kunnen verdienen en de groeimogelijkheden die er zijn.

5. Money, money, money
Eén van de belangrijkste redenen voor iemand om distributeur te worden is het extra inkomen dat beloofd wordt. Over de producten die ze verkopen ontvangen ze namelijk commissie. Daar is op zich niets mis mee, maar het kan een drijfveer zijn of worden om de verkoop te laten prevaleren boven het belang van de klant. Daarnaast trekt het mensen in kwetsbare posities aan die moeilijk rond kunnen komen en van de regen in de drup belanden omdat ze de investering er niet uit kunnen halen.

Het extra inkomen is een rode draad binnen MLM. Het MLM-bedrijf heeft dan ook ingenieuze constructies bedacht om distributeurs tot voortdurende verkoop te verleiden en om nieuwe distributeurs te blijven werven. Zo krijg je vanaf een bepaalde omzet een hogere rang waardoor je bijvoorbeeld goedkoper kunt inkopen. Er bestaan verschillende rangen waardoor je praktisch nooit uitgegroeid bent en er altijd de verleiding bestaat om meer te gaan werven, kopen en verkopen om in rang te stijgen. Het is soms zelfs mogelijk om als bonus een dure auto te verdienen.

De kracht van MLM is het netwerk dat gecreëerd wordt. Een distributeur werft een distributeur, die werft ook weer een distributeur etc. Alle distributeurs in dat netwerk ontvangen echter commissie over de producten die de onderste distributeur koopt – vaak ook zonder dat diegene ze weer kan verkopen.

6. Onvoldoende toezicht
Wanneer distributeurs zich aan de regelgeving zouden houden, zouden er minder problemen zijn. Dan zouden we geen misleidende en verboden claims voorbij zien komen over pillen en poeders waarmee je moeiteloos afvalt en je gezondheid verbetert. In de praktijk zien we dat distributeur zich bewust of onbewust niet aan de regelgeving houden. Die zouden daarop aangesproken moeten worden, maar door wie? De NVWA heeft die bevoegdheid, maar komt daar nauwelijks aan toe. Individuen kunnen gratis een klacht indienen bij de RCC, maar dat is tijdrovend. Bij een overtreding van de Nederlandse Reclame Code zal de distributeur de gemaakte claim(s) veelal verwijderen, maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Bovendien zou dezelfde distributeur op een andere plaats dezelfde claims opnieuw kunnen maken. Daar zal pas weer iets aan gedaan kunnen worden wanneer opnieuw een klachtenprocedure bij de RCC wordt doorlopen.

Een ander probleem is dat een groot deel van de verkoopgesprekken achter de schermen plaatsvinden en daardoor onzichtbaar en oncontroleerbaar is. Er kan op Facebook bijvoorbeeld een post gemaakt worden door een distributeur met korte informatie over een product met daarbij de opmerking bij dat je bij interesse kunt reageren met een duimpje omhoog. Je krijgt dan een privé-berichtje met informatie over het product. Wat publiekelijk niet gezegd mag worden kan en gebeurt daar zonder problemen. Dat mag want een één op één gesprek valt niet onder reclame, maar een wenselijke situatie is het niet.

Wat is de oplossing?
Een effectieve oplossing is niet zo makkelijk, maar goede eerste stappen zouden zijn:
  • Beter toezicht: De NVWA en de IGJ zijn bevoegd, maar die komen daar niet aan toe om iedere distributeur afzonderlijk op een overtreding aan te spreken.

  • In plaats van de NVWA en de IGJ alles te laten doen, zou er één verantwoordelijke instantie aangewezen moeten worden die de MLM-bedrijven controleert en monitort. MLM-bedrijven moeten worden aangezet om hun distributeurs beter op te leiden, te monitoren, en te vermanen indien nodig. En bij overtredingen moeten ze daar verantwoordelijk voor worden gehouden.

Mocht je een overtreding tegenkomen van een distributeur dan kun je als consument gratis een klacht indienen bij de ‘Stichting Reclame Code’ (SRC).

Disclaimer: MLM omvat verschillende bedrijven, met talloze producten en nog meer distributeurs. Het is niet zo dat alle kritiek op alle MLM-bedrijven, alle producten en alle distributeurs van toepassing is. Dit artikel geeft het algemene beeld van de auteurs weer die vele jaren ervaring hebben met MLM en met verschillende distributeurs in gesprek zijn geweest.
Dit artikel afdrukken