Wat citaten:
Plantenveredelaar en verklaard voorstander van genetische modificatie Jacobsen vind het jammer dat genetisch onderzoek nu alleen resultaten oplevert voor grote bedrijven als Monsanto: ‘Wij werken hier bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van het genoom van de aardappel. Je zult zien dat als we zo meteen klaar zijn, alleen de grote jongens ermee aan de slag gaan. Dan hebben we met overheidsgeld het genoom in kaart gebracht, zodat de grote bedrijven er nieuwe monopolieposities mee kunnen opbouwen, waardoor wij te veel moeten betalen voor onze aardappelen.’
Louwaars, onderzoeker bij het Centrum voor Genetische Bronnen promoveerde onlangs op een onderzoek naar de rol van wetgeving op de zaadhandel: ‘Het hangt er vanaf wat je allemaal meerekent, maar de registratie van een transgeen gewas kost al snel twaalf miljoen dollar. Als je alle kosten optelt kom je snel in de buurt van de honderd miljoen. Dat zorgt ervoor dat het eigenlijk maar voor een paar gewassen loont om genvarianten te maken, namelijk voor maïs, soja en katoen. En het zorgt ervoor dat alleen grote bedrijven de kosten kunnen dragen. Daardoor komen er minder nieuwe rassen op de markt, en dat is slecht voor de agrobiodiversiteit’,
Reactie Greenpeace: 'Ik denk helemaal niet dat ze in de directiekamer van Monsanto zo blij met ons zijn als ze horen dat er, mede dankzij ons, nieuwe Europese richtlijnen in de maak zijn die het moeilijker maken om gengewassen te importeren. Het kost ze heel veel geld. Misschien maken bedrijven wel eens gebruik van de regels, maar in het algemeen hebben ze er echt last van.’
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Niet als je geen transgene aardappelen verbouwd. Zoals is Europa momenteel. Dan hebben de acties van Monsanto geheel geen enkel effect op de prijzen van de piepers.
Wat een rare redenatie! Want gewone rasveredeling kan gewoon doorgaan. Normaal veredelde rassen zullen geen cent duurder worden.
Wat deze twee heren door elkaar lijken te halen is "nieuwe veredelingen" en "nieuwe gentechnische veredelingen". Hun redenatie houdt enkel stand als nieuwe veredelingen per definitie transgeen zullen zijn. Flauwekul dit, dus.
@Norbert: leuk om je hier te lezen! Eens, maar denk je niet dat de economische krachten sterker kunnen zijn dan de versnipperde consumentenkrachten?
Het beeld is beangstigend dat straks een of twee chemieconcerns de voedingsmarkt in belangrijke mate beheersen. Biodiversiteit holt achteruit, doordat nog maar enkele soorten mais, soja enz. worden verbouwd. De keerzijde is de tegenreactie: biologische groenten, Slow Food, vergeten groenten. We moeten zien wie uiteindelijk "de winnaar" zal zijn.
Natuurlijk is Monsanto wel stiekem blij met Greenpeace. Groepen als Greenpeace, maar zeker en vooral ook de zogenaamde consumentenorganisaties zorgen ervoor dat de lat steeds hoger komt te liggen. Bijvoorbeeld ook inzake voedselveiligheid;
Probleem is nl. het éénzijdige perspectief van waaruit al deze groepen handelen. Ondertussen spelen die MNO's onder één hoedje met onze beleidsmakers:
"De procedures voor een claim op een totaal nieuw ingrediënt zijn zo zwaar geworden dat dit enkel nog spek voor de bek van grote multinationals is. De Vlaamse voedingsbedrijven zullen zich moeten toespitsen op algemeen erkende gezondheidsclaims waarvoor geen nieuw wetenschappelijk dossier moet ingediend worden. En dan moeten we ook nog hopen dat Europa straks geen claims verbiedt voor producten met een zogenaamd ’ongezond profiel’. Indien de producenten van chips of chocolade op hun verpakking niet meer zouden mogen vermelden dat hun product door een bepaalde ingreep een stukje gezonder gemaakt werd, zullen ze uiteraard niet meer investeren in minder verzadigde vetzuren en dergelijke. Dat zou een gemiste kans zijn."
dixit directeur-generaal Chris Moris van Fevia, de Belgische federatie van de voedingsindustrie
"I like aggressive competition," she said at a conference in New York in September, "including by dominant companies. And I don't care if it may hurt competitors, as long as it ultimately benefits consumers."
dixit Nelie Kroes in de Heral Tribune