Onderzoeksprogramma De Monitor (KRO-NCRV) onderzocht wie de grootste voedselverspillers zijn onder supermarkten, consumenten, producenten en de overheid. In 2010 stelde minister Verburg een doelstelling vast om in 2015 20% minder voedsel te verspillen. Dat is bij lange na niet gelukt. In de uitzending, 21 mei om 22.35 op NPO 2, reageert staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken op de vraag waarom het in Nederland niet lukt de voedselverspilling terug te dringen.
Van Dam: het bedrijfsleven en de consumenten zijn primair de veroorzakers van voedselverspilling, en zij zijn uiteindelijk ook de partijen die daar wat aan kunnen veranderenVan Dam: "Ik zie niet in hoe ik met het instrumentarium dat ik tot mijn beschikking heb dat kan realiseren". De inspanningen die de overheid zou moeten doen om de voedselverspilling substantieel terug te brengen zijn volgens Van Dam ‘niet proportioneel’. De staatssecretaris stelt: "Het bedrijfsleven en de consumenten zijn primair de veroorzakers van voedselverspilling, en zij zijn uiteindelijk ook de partijen die daar wat aan kunnen veranderen", aldus De Monitor in de aankondiging van de uitzending.
'Consument niet gemotiveerd door €300-400 besparing'
In het programma zegt Toine Timmermans, programmamanager aan de Wageningen University & Reseach (WUR) dat consumenten de grootste verspillers zijn. Zij zouden jaarlijks €300 à €400 kunnen besparen door minder eten te kopen en klaar te maken en het beter te bewaren. Deze "relatief kleine besparing blijkt in de praktijk geen grote prikkel om verspillingsgedrag aan te passen."
Ook supermarkten spelen indirect een rol, constateert De Monitor. Het vermelden van een houdbaarheidsdatum, ook op verse producten waar dat niet verplicht is, zet consumenten aan tot het uitzoeken van de meest verse producten. Andere producten blijven daardoor over en moeten weggegooid worden. Maar ook voedselproducenten zijn niet zonder blaam. Zij gooien producten die niet voldoen aan de kwaliteitseisen van vorm, kleur en grootte weg. Verwerken, zoals een trostomatenteler in het programma doet, is voorlopig nog duurder dan gewoon weggooien.
Volgende week gaat De Monitor verder over voedselverspilling: "Hoe overheidssubsidies voor groene energie ervoor zorgen dat veel voedsel in de vergister (biogasinstallatie) belandt."
De Monitor (KRO-NCRV), over voedselverspilling. Deel 1: zondag 21 mei, 22.35 uur, NPO2. Deel 2: zondag 28 mei.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik weet dat veel marketeers de grote bedrijven verlaten of op z'n minst er weg willen. Ze krijgen te weinig mogelijkheden en vrijheid om te vernieuwen en te veranderen. Ze dienen vooral bezig te zijn met allerlei kunstgrepen om de bestaande business te handhaven en de Raad van Bestuur te bedienen met 2 a 3 procent groei. De paar marketeers die blijven hebben uitzicht op de Raad van Bestuur. En de jonge net afgestudeerde marketeers, die komen nog graag bij de grote concerns en gelijk hebben ze. Al vraag ik me af of ze niet al te traditioneel worden opgeleid.
Dan de consument. Als je ze het vraagt vinden ze duurzaamheid, milieu, klimaat, verspilling allemaal vreselijk belangrijk. Alleen nemen hun dagelijkse beslommeringen: werk, inkomen, relaties, vakanties, leuke spulletjes alle ruimte in. Ze doen overigens hun best: afval scheiden, zuinigere auto's, af en toe een lichtje uit, soms biologisch. Kan je redelijkerwijs meer verwachten?
Gedrag veranderen gaat alleen maar als je dingen aantrekkelijk en interessant maakt. Als je perspectief biedt, het leven leuker en makkelijker maakt. En let wel afval scheiden heeft geen direct voordeel, is alleen maar lastig, maar hij doet het wel. Dus klagen over de consument....
Er gebeurt wel wat: autodelen, peerby (spullen delen), zuinigere spullen, leuke aapjes, ander eten (klaarmaken). Maar laten we wel wezen, dit komt allemaal niet van Unilever (ze kochten laatst een nieuwe mayonaiseproducent, waar gaat dat over?) of Shell en c.s.
Jan Peter, alweer heel lang geleden zei je: 'waar is de consument?'
Dat klopt natuurlijk: òf de overheid stelt regels (maar het wordt erg saai en schiet niet meer op) òf de consument gaat vrolijk anders kopen (maar die doet dat niet; dat zeiden de aandeelhouders van Shell gisteren; anders zouden ze meteen ja hebben gezegd tegen Follow This).
Hoe zit dat nou met die consumenten? Eigenlijk zeg jij: 'marketeers zijn sukkels, want die weten hen niet te verleiden, vandaar de reactie van de Shell-aandeelhouders.'
Bart, we zijn het niet oneens (behalve over of de overproductie of de welvaart oorzaak is van de verspilling). Maar er zijn wel erg veel woorden in de wereld over dit onderwerp en de bijbehorende daden maar klein. En ook heel fragiel. Zie het verworpen duurzaamheidsvoorstel voor Shell gisteren en de zaak Heinz/Unilever. Ik vind Plus een prima supermarkt die met veel moed en lef in het duurzame gat springt.
Ja, de maatschappij verandert....het tempo is wat laag.
Peter Jan #17 . Ik citeer 'Unilever streeft ernaar duurzaam leven tot gemeengoed te maken.
Het is onze visie ons bedrijf te laten groeien en tegelijkertijd onze positieve maatschappelijke impact te vergroten en onze milieu-impact te verkleinen'. Daarin staat Unilever niet alleen. PLUS supermarkten is al een aantal jaar achter elkaar gekozen tot de meest verantwoorde supermarkt van Nederland. Een pakweg 7 jaar geleden zou een dergelijke verkiezing nooit gehouden zijn....maatschappij verandert.....
Haha Dick, je kent me. Dat zou ik inderdaad zeggen: een nieuwe markt en misschien wel een veel interessantere markt. #straksisallesaction