Het Franse luxe-concern LVMH, dat onder andere eigenaar is van 's werelds grote champagnehuizen (Krug, Ruinart, Veuve Clicquot, Dom Pérignon...), produceert ook al decennialang een bubbelwijn onder het merk Chandon. In 1959 begon Moët et Chandon daar al mee in Argentinië, daarna kwamen er kelders in Brazilië, Californië, Australië en, sinds vorig jaar, India.

De volgende stap is China. Estates & Wines, de wijndivisie van Moët Hennesy heeft daarvoor in het noordoosten van China Chandon Chine opgericht. De groep wil daar le premier vin pétillant haut de gamme - 'de beste kwaliteitsbubbel van het land' - gaan produceren. Er zal uitsluitend gewerkt worden met de traditionele champagne-druiven chardonnay, pinot noir en pinot meunier, volgens de 'méthode champenoise'. De prijs zal tussen de 50 en 100 dollar per fles uitkomen, met opzet een stukje hoger dan andere bubbelwijnen. Dat meldt Les Echos.
Dit artikel afdrukken