In samenwerking met en een 25-tal multinationals, waaronder Mondelez, Nestlé, Coca-Cola en Unilever, ontwikkelde recyclingbedrijf TerraCycle het circulaire 'melkflessen-'concept Loop.

De ouderwetse melkboer bracht melk in een glazen fles en nam die leeg weer mee als de melk op was. In de fabriek werd de fles gespoeld en weer opnieuw gebruikt. De fles kon jaren meegaan.

Dat concept past Loop weer toe in een 21e eeuwse versie.

Het bedrijf brengt de boodschappen aan de deur en haalt na gebruik de lege verpakkingen weer op. De roestvrijstalen, glazen en plastic verpakkingen worden vervolgens schoongemaakt en opnieuw gevuld. Of gerecycled, als dat nodig is. Dat spaart verpakkingen en grondstoffen. De gebruikelijke e-commerce nemen die niet terug; Loop juist wel.

De deelnemende merken hebben nieuwe herbruikbare verpakkingen ontwikkeld die zijn aangepast op het Loop-concept.

Lin Batten
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Häagen-Dazs (onderdeel van Nestlé) maakte een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking waarmee ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer, schrijft EVMI. Bij de eerste aankoop betaalt de klant statiegeld dat bij iedere recyclingbeurt een beetje terugbetaald wordt. Wie een abonnement neemt, krijgt automatisch de leeg opgehaalde verpakkingen weer gevuld terug.

Loop zal in en rondom Parijs getest worden, meldt Gondola.

Slim
Het concept heeft natuurlijk nog een voordeel. Het appelleert aan de wensen van een bewust publiek dat nu in één klapt de grote merken thuiskrijgt waar het aan was gaan twijfelen omdat ze misschien wel niet zo duurzaam zijn als een nieuwe start-up.

Multinationals doen opeens het goede en hoeven niet meer met supermarkten te hannesen over de inkoopprijs (zoals Mars, Red Bull en Heineken onlangs weer overkwam bij Colruyt of zich zorgen te maken over 'delisting', de praktijk van supermarkten om A-merken uit het assortiment te gooien. Bijvoorbeeld Nestlé heeft daar behoorlijk last van, maar ook Mondelez en Unilever kunnen erover meepraten.

Loop is domweg óók een slimme commerciële bestelservice met een concept waar je voor valt vanwege de goeie milieuzorgen. De verpakkingsvrije supers zoals het geflopte Bag & Buy hebben het nakijken, hoewel Original Unverpackt, een soortgelijk Duits concept nog steeds leeft.
Dit artikel afdrukken