De ouderwetse melkboer bracht melk in een glazen fles en nam die leeg weer mee als de melk op was. In de fabriek werd de fles gespoeld en weer opnieuw gebruikt. De fles kon jaren meegaan.
Dat concept past Loop weer toe in een 21e eeuwse versie.
Het bedrijf brengt de boodschappen aan de deur en haalt na gebruik de lege verpakkingen weer op. De roestvrijstalen, glazen en plastic verpakkingen worden vervolgens schoongemaakt en opnieuw gevuld. Of gerecycled, als dat nodig is. Dat spaart verpakkingen en grondstoffen. De gebruikelijke e-commerce nemen die niet terug; Loop juist wel.
De deelnemende merken hebben nieuwe herbruikbare verpakkingen ontwikkeld die zijn aangepast op het Loop-concept.
Häagen-Dazs (onderdeel van Nestlé) maakte een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking waarmee ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer, schrijft EVMI. Bij de eerste aankoop betaalt de klant statiegeld dat bij iedere recyclingbeurt een beetje terugbetaald wordt. Wie een abonnement neemt, krijgt automatisch de leeg opgehaalde verpakkingen weer gevuld terug.
Loop zal in en rondom Parijs getest worden, meldt Gondola.
Slim
Het concept heeft natuurlijk nog een voordeel. Het appelleert aan de wensen van een bewust publiek dat nu in één klapt de grote merken thuiskrijgt waar het aan was gaan twijfelen omdat ze misschien wel niet zo duurzaam zijn als een nieuwe start-up.
Multinationals doen opeens het goede en hoeven niet meer met supermarkten te hannesen over de inkoopprijs (zoals Mars, Red Bull en Heineken onlangs weer overkwam bij Colruyt of zich zorgen te maken over 'delisting', de praktijk van supermarkten om A-merken uit het assortiment te gooien. Bijvoorbeeld Nestlé heeft daar behoorlijk last van, maar ook Mondelez en Unilever kunnen erover meepraten.
Loop is domweg óók een slimme commerciële bestelservice met een concept waar je voor valt vanwege de goeie milieuzorgen. De verpakkingsvrije supers zoals het geflopte Bag & Buy hebben het nakijken, hoewel Original Unverpackt, een soortgelijk Duits concept nog steeds leeft.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De Britse supermarktketen Tesco werkt sinds kort samen met Loop, schrijft Independent. Op dit moment heeft Loop ruim 160 producten van 35 merken in het assortiment.
Loop is op dit moment actief in Frankrijk, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Binnenkort wil het initiatief zich ook vestigen in Japan, Canada en Australië.
Die omschakeling kan ik me nog - gegrift - herinneren Wicher T. Koetsier - vreselijke plastic smakende melk (ik ben altijd hypergevoelig geweest voor die bijsmaakjes), die ik opeens niet meer lekker vond... ik werd toen (glazen) flessen gesteriliseerde melkliefhebber :(… inmiddels weet ik weer beter met heerlijke verkrijgbare zuiveldranken en melk van de boer... in glas.
Kartonnen pakken met 'plastic' binnen coating? Na glazen (rvs) flessen toch de beste keuze. In smaak en wat verdachte stoffen betreft.
Lin, in het begin van de jaren 60 kregen we van onze melkboer een blauw kannetje. Daar paste precies een plastic 1 liter melkzak in. Thuis knipte je een bovenhoekje eraf en je dronk dan een glas melk en soms de volgende dag nog één.
Mijn melk was daarna niet lekker meer en ik spoelde de rest weg.
Hoe milieuvriendelijk is deze statiegeld bezorgservice aan huis? Wat is het milieukundige totaalplaatje (zoals transport, aparte distributie/ verwerkingscentrum)? Wat kost het?
RVS verpakking op zich een prima idee. In het pakket zie ik ook een PET fles. Dat is een ander verhaal dan de ouderwetse glazen fles. Kunststof flessen geven hormonaal werkende stofjes af aan de inhoud (hergebruikte/ recyclede méér). Hoe 'erg' dat is valt te bezien, maar het draagt in ieder geval bij aan de dagelijkse belasting met 'endocrine disruptors'. Als er dan toch met retourkratten wordt gewerkt - waarom dan niet meteen de glazen fles?
Zelf vullen is een mooi concept, maar vaak moeilijk te realiseren (ik kan me van vroeger de koekjesblikken en losse snoep herinneren bij iedere kleine winkelier, net zoals de tappende melkboer die langskwam). Het zal meestal goedkoper of lekkerder moeten zijn dan voorverpakte, om aantrekkelijk te worden.
Dit spreekt mij aan! Het idee van hervulbare verpakkingen is natuurlijk niet nieuw maar dat de statiefles eruit gegaan is, heeft natuurlijk een reden. Mijn indruk is dat Loop die reden ter harte genomen heeft en het concept van de statiefles opnieuw heeft ontworpen. Dat is iets anders dan een winkel waar je uit een bulkverpakking je eigen meegebrachte verpakking vult. Merken gaat het uiteindelijk om de merkbeleving en die kun je met het model van Loop veel beter controleren.