Mobilization for the Environment (MOB), met boegbeeld Johan Vollenbroek, strijdt tegen stikstof. De organisatie vecht de emissies aan van boerenstikstof, maar ook van “andere” stikstofvervuiling. In het eerste geval gaat het om ammoniak (NH3 uit met name koeienstallen. In het tweede om stikstofoxiden (NOx) uit verbrandingsprocessen van diesel, benzine, kerosine, hout en andere biomassa.
De uitstoot van die processen veroorzaakt overbemesting en favoriseert de groei van een beperkt aantal plantensoorten. Daardoor worden andere verdrongen en verandert het gehele ecosysteem van flora en macro-, meso- en microfauna. Van bloempje tot rups en van vlinder tot vogel verdwijnen of kunnen niet leven waar beleidsmakers en natuurbeheerders dat willen.
Met beroepsprocedures in het kader van de Natuurbeschermingswet, tegen de emissie en depositie van de N in ammoniak en stikstofoxiden creëert MOB onzekerheid over het recht om al lang bestaande en in de samenleving als normaal beschouwde activiteiten uit te voeren. Vliegvelden en energiecentrales blijken geen of onvoldoende vergunning te hebben die garandeert dat zij de natuur door hun NOx-uitstoot geen schade berokkenen
Interessant genoeg is er van die uitstoot op grote hoogte niets te merken van de NOx-concentraties die op grondniveau worden gemeten en waaruit de stikstofdepositie afkomstig moet zijn. Waar het dan wel blijft, is nog onduidelijk. Uit de metingen is feitelijk alleen te constateren dat de atmosferische concentratie van NOx sterk afhangt van de lokale verkeersdichtheid.
Op dit moment haalt MOBs kortgeding tegen de Formule 1 Grand Prix (de eerste sinds 1985) op het circuit van Zandvoort de voorpagina's; de kortgedingrechter doet naar verwachting dinsdag 31 augustus uitspraak. Ook al vinden de inwoners van Zandvoort het onzin omdat ze graag weer even het centrum van de wereld willen zijn, MOB doet daarmee goed werk want auto's stoten hoeveelheden stikstof uit die de natuur volgens de wet schaden.
Toch is het peanuts wat rondscheurende bolides in een weekend aan NOx produceren als je hun uitstoot vergelijkt met het wegverkeer.
Waar is de Natuurbeschermingswetvergunning voor het deel van de A1 wat langs het Naardermeer loopt? Of voor de A28 langs het kwetsbare Natura2000 gebied Dwingelderveld, waar weliswaar maar 15.000.000 voertuigen per jaar langskomen, maar u voelt al aan dat het consequenties moet hebben. Met de cijfers van de snelwegen dwars door de Veluwe zal ik u verder niet vermoeien.
Na Zandvoort moet MOB dan ook serieus aan het werk. Het is tijd om Rijkswaterstaat, automobilisten en vrachtverkeer het recht op het gebruik van de aangelegde en voortdurend aangepaste snelwegen bij natuurgebieden te betwisten. Het gaat nog heel lang duren voor daar alleen nog elektrisch wordt gereden. Daar mogen we niet op wachten. Na het amusante voorafje op het F1-circuit van Zandvoort is het tijd voor serieus werk. MOB, pik niet alleen de showcases eruit maar pak de echt grote vervuilers aan die de Nederlandse natuur verstikken!
Dit artikel afdrukken
Met beroepsprocedures in het kader van de Natuurbeschermingswet, tegen de emissie en depositie van de N in ammoniak en stikstofoxiden creëert MOB onzekerheid over het recht om al lang bestaande en in de samenleving als normaal beschouwde activiteiten uit te voeren. Vliegvelden en energiecentrales blijken geen of onvoldoende vergunning te hebben die garandeert dat zij de natuur door hun NOx-uitstoot geen schade berokkenen
Interessant genoeg is er van die uitstoot op grote hoogte niets te merken van de NOx-concentraties die op grondniveau worden gemeten en waaruit de stikstofdepositie afkomstig moet zijn. Waar het dan wel blijft, is nog onduidelijk. Uit de metingen is feitelijk alleen te constateren dat de atmosferische concentratie van NOx sterk afhangt van de lokale verkeersdichtheid.
Op dit moment haalt MOBs kortgeding tegen de Formule 1 Grand Prix (de eerste sinds 1985) op het circuit van Zandvoort de voorpagina's; de kortgedingrechter doet naar verwachting dinsdag 31 augustus uitspraak. Ook al vinden de inwoners van Zandvoort het onzin omdat ze graag weer even het centrum van de wereld willen zijn, MOB doet daarmee goed werk want auto's stoten hoeveelheden stikstof uit die de natuur volgens de wet schaden.
Toch is het peanuts wat rondscheurende bolides in een weekend aan NOx produceren als je hun uitstoot vergelijkt met het wegverkeer.
Na het amusante voorafje op het F1-circuit van Zandvoort is het tijd voor serieus werkIedereen kent het Naardermeer, één van de boegbeelden van Natuurmonumenten, tussen het Gooi en Amsterdam. Pal tegen het waterrijke natuurgebied aan ligt de A1, waar per week (pré-covid) zo´n 800.000 voertuigen het kwetsbare Natura2000 gebied Naardermeer passeren. Dat zijn er 40.000.000 (40 miljoen) per jaar. Een agrarisch bedrijf net ten noorden van de A1 en ter hoogte van het natuurgebied kreeg geen vergunning om 20 extra koeien te houden vanwege de toename van de ammoniakdepositie.
Waar is de Natuurbeschermingswetvergunning voor het deel van de A1 wat langs het Naardermeer loopt? Of voor de A28 langs het kwetsbare Natura2000 gebied Dwingelderveld, waar weliswaar maar 15.000.000 voertuigen per jaar langskomen, maar u voelt al aan dat het consequenties moet hebben. Met de cijfers van de snelwegen dwars door de Veluwe zal ik u verder niet vermoeien.
Na Zandvoort moet MOB dan ook serieus aan het werk. Het is tijd om Rijkswaterstaat, automobilisten en vrachtverkeer het recht op het gebruik van de aangelegde en voortdurend aangepaste snelwegen bij natuurgebieden te betwisten. Het gaat nog heel lang duren voor daar alleen nog elektrisch wordt gereden. Daar mogen we niet op wachten. Na het amusante voorafje op het F1-circuit van Zandvoort is het tijd voor serieus werk. MOB, pik niet alleen de showcases eruit maar pak de echt grote vervuilers aan die de Nederlandse natuur verstikken!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Piet, als dat wel in rekening zou worden gebracht valt de bodem weg onder het sprookje van stikstofaccumulatie in de natuurgebieden. Je mag niet eens raden wie dat sprookje in stand willen houden.
Het stikstofverhaal heeft te weinig onderbouwing. Nergens kom ik tegen dat er bij natuurgebieden rekening wordt gehouden met uit-/afspoeling en denitrificatie van stikstof. Terwijl dat in natuurgebieden, net als bij de landbouw, onmiskenbaar voorkomt. Waarom wordt bij natuurgebieden de uit-/afspoeling en denitrificatie van stikstof genegeerd?
Johan, ik stel je reactie zeer op prijs in deze draad.
Nico en jij zijn twee razend slimme, natuurkundig en chemisch goed geïnformeerde en 5 stappen voor- en achteruit denkende mensen die elkaar perfect snappen op juridisch gebied. Dat kom je zelden tegen.
In de basis vanuit waaruit jullie optreden, maken jullie inderdaad heel andere keuzes. Ik denk dat jullie daarmee vormen jullie het eigenlijke politieke gesprek van de samenleving:
1. welke balans tussen natuur- en mensbelangen willen we?
2. hoe willen we die vormgeven in onze leefomgeving? (en vooral: hoe heeft dat geen zin?)
Ik denk overigens dat Nico met name vanuit dat zinnetje tussen (...) gemotiveerd wordt. En ik weet: wat zou het goed zijn als we het gesprek tussen jullie vanuit die 2 vragen konden voeren. De samenleving zou er veel van kunnen leren.
Beste mensen, uit verschillende reacties blijkt een grote onwetendheid over wat er wel en niet juridisch mogelijk is. Wellicht goed voor enkelen van jullie om eerst een cursus bestuursrecht te doen voordat je daarover een mening uitspreekt.
Met ontkenners van het stikstofprobleem als Nico kan ik niet veel. Overigens doet hij dat al sinds 2010, wellicht al eerder. Met blijkbaar weinig succes. Wel een volhouder, dat moet ik hem nageven.
En inderdaad: de bodemprocedure van Zandvoort komt nog. Uitspraak wellicht eind van dit jaar. Mogelijk dat Max c.s. dan met katalysator gaan rijden…..
Dat we de veestapel wereldwijd zullen moeten krimpen is een noodzaak vanwege klimaat en biodiversiteit. De Nederlandse veesector kan zich daar beter alvast op voor gaan bereiden. De huidige malaise in de varkenssector laat nog eens duidelijk zien hoe kwetsbaar deze sector is. Dit is slechts voorspel op een Europese/wereldwijde reductie van de veestapel.
Maar misschien hebben we nu al een klein beetje jurisprudentie: Je mag er niet aan failliet gaan.