Vlees is een belangrijke bron van eiwitten. Weinig, maar wel een toenemend aantal mensen in de rijke wereld eet minder of helemaal geen vlees meer. Eind vorig jaar voorspelde de Britse krant Independent zelfs dat flexitarisme dé foodtrend van 2017 zou worden. Hoe zit het met het eiwitgehalte van zogenoemde vleesvervangers? In een studie vergeleken onderzoekers van de Canadese University of Guelph de nutriëntdichtheid en waarde (in Amerikaanse dollars) van vleesproducten met vleesvrije producten.

Uit de vergelijking blijkt dat de eiwitdichtheid van meeste eiwitrijke vleesvervangers slechts 20-60% is van die van vlees- en visproducten. Per dollar krijgen Amerikanen ongeveer evenveel eiwitten voor hun geld
Eiwitten
Voor het onderzoek vergeleken de onderzoekers 25 soorten vleesproducten (rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en gevogelte) met 6 visproducten en 18 vleesvrije producten. Uit de vergelijking blijkt dat de eiwitdichtheid van meeste eiwitrijke vleesvervangers slechts 20-60% is van die van vlees- en visproducten. Wel loopt het eiwitgehalte van vleesvervangers sterk uiteen: noten, zwarte bonen en grote witte bonen bevatten ongeveer evenveel eiwitten per 100 gram. Financieel maakt het dan weer weinig verschil of je kiest voor vlees of geen vlees: per dollar krijgt een Amerikanen echter een gelijk aantal eiwitten.

Tekort
Ook al bevatten vleesvervangers over het algemeen minder eiwitten dan vlees, je hoeft echt niet bang te zijn voor een eiwittekort. In 2016 concludeerde het RIVM al dat wie vlees mindert en regelmatig alternatieve eiwitten eet, geen tekort krijgt aan kwalitatief goede eiwitten. Ook volgens hoogleraar voedingsleer Martijn Katan hoeven Nederlanders zich geen zorgen te maken over een eiwittekort. Volgens hem eet de gemiddelde Nederlander twee keer zoveel eiwitten als nodig is. De helft minder vlees eten en vervangers laten voor wat ze zijn, kan dus ook.

De helft minder vlees eten en vervangers laten voor wat ze zijn, kan dus ook
Minderen in plaats van weglaten
In de huidige studie van de University of Guelph concluderen de onderzoekers dat eiwitvervangers voldoende ijzer en zink bevatten. Zij maken hierbij geen onderscheid in dierlijk en plantaardig. In 2015 concludeerde het RIVM dat een volledig plantaardige voeding voor kinderen echter kan leiden tot een tekort aan vitamine B1, B12 en zink en dat het daarom beter is om de vlees- en zuivelconsumptie van kinderen te verminderen, in plaats van deze volledig weg te laten.

Anneloes van Boven
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken