De afgelopen twee jaar daalde het aantal foodspeciaalzaken - zoals bakkers, slagers, slijterijen en groenteboeren - in Nederland met meer dan 600 verkooppunten. Bakkers en slagers zijn het hardst getroffen. Het aantal verkooppunten daalde bij beide met ongeveer 200. Dat meldt De Levensmiddelenkrant op basis van cijfers van Datlinq Database.

De boerderijwinkel is hot
Aan de andere kant maken boerderijwinkels juist een opmars. Ook patisserieën, supermarkten met een buitenlands assortiment, koffie/thee speciaalzaken en avondwinkels ontsprongen de dans. In totaal kwamen er daar de laatste twee jaar bijna 200 winkels aan bij.

retail food outlets datlinq


Bron: Datlinq Database. Aantal outlets en relatieve groei in aantal outlets per hoofdactiviteit, periode januari 2013 versus januari 2015. CBS kwartaalmonitor detailhandel 2008-2014.

Naast een afname van het aantal winkels, daalde ook de omzet van de winkels. De consument koos er de afgelopen jaren steeds meer voor om zijn boodschappen te doen bij de reguliere supermarkt, in plaats van bij de doorgaans duurdere speciaalzaken.

Omzet trekt weer aan
Maar dat tij lijkt gekeerd. Sinds 2014 trekt de omzet weer aan. Vorig jaar realiseerden de foodspeciaalzaken een omzetgroei van 1,5% ten opzichte van het jaar ervoor. De Levensmiddelenkrant spreekt van 'een belangrijke ommekeer die versterkt wordt door concepten als de Markthal in Rotterdam'. Het idee daarachter is om de toenemende behoefte bij consumenten aan authenticiteit en ambachtelijkheid te bedienen door speciaalzaken onder één dak bijeen te brengen.

Boerderijwinkels profiteren juist van een andere trend: de bewuste consument die graag zijn verse - en authentieke - levensmiddelen rechtstreeks van de boer betrekt. Per saldo zien we echter een trend die leidt tot minder en minder diversiteit in winkels, ook al komen er meer winkels op het platteland bij.

Fotocredits: ‘München Hauptbahnhof’, yisris
Dit artikel afdrukken