Uit een enquête onder 4.100 deelnemers van marktonderzoeksbureau The Food Research Company, bleek dat 29% van de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) eens per week buiten de deur eet. Slechts 10% van de Babyboomers (1940-1965) volgt hen.
Millennials blijken ook vaker buiten de deur te ontbijten. Twintig procent van de millenials doet dat 1 keer per week, tegenover maar 4% van de babyboomers. Millennials mogen vaker uit eten gaan, ze besteden minder. Ze betalen net geen €20 per maaltijd, tegenover €30 bij de oudere generaties.
Uit een onderzoek dat ING in maart dit jaar publiceerde, bleek dat het aantal eetgelegenheden sinds 2013 ononderbroken stijgt. Momenteel telt Nederland rond de 30.000 bedrijven waar je buiten de deur kunt eten. Volgens Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, is de zucht naar gemak een belangrijke oorzaak van de horecaboom. "Veel Nederlanders ervaren een gevoel van gejaagdheid. Eten is leuk, maar de zin om te koken ontbreekt vaak.”
Voor de millennials gaat het nog wat verder. “Babyboomers geven hun geld graag uit aan materiële zaken. De millennials willen wel toegang tot een luxe levensstijl, maar zonder de ambitie van bezit. Horeca is dan perfect om je geld aan uit te geven,” aldus foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan. “Het is niet meer alleen wát je eet, maar ook wáár je eet. Status en identiteit spelen een grote rol.”
“Zelf koken is stukken goedkoper. Geldverspilling is dan ook de voornaamste kritiek op de horecagekte. Zo kan het €800 per jaar schelen als je níét elke dag op weg naar je werk een latte haalt,” schrijft de NRC.
Er blijkt ook een andere kijk op de zaak mogelijk, die al even plausibel klinkt:
Heel apart artikel dat de werkelijke verschuiving helemaal mist: van alcoholische drank naar food en non-alc. Horeca is n.l. veel meer dan eten. En de toename horeca zit hem in die verschuiving met bijhorende diversiteit.
— Hermannus Stegeman (@Hermannus) September 30, 2018
Koppeling met millenials gaat nergens over hier. https://t.co/cQOPFisyVG
@Hermannus heeft gelijk. Horeca past zich (eindelijk!) aan. Wel in hoofdzaak in de grote steden. Voedsel en drank zijn imagobepalende zaken voor alle bewuste lagen vd samenleving.
— Mark Soetman (@Soetman) September 30, 2018
Hahahaha, zoiets ja
Nakomertjes ?
millennials (geboren tussen 1980 en 2000)- Babyboomers (1940-1965). Hoe worden de mensen genoemd die dan van 1966-179 geboren zijn? Tellen die niet mee?