Maandag presenteerde branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn economische analyse over de Nederlandse horeca in het jaar 2019. De omzet van Nederlandse hotels, restaurants en cafés groeide afgelopen jaar met 3,5%.

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat ook gisteren zijn cijfers publiceerde, verklaart de omzetstijging door het gedrag van millennials. Volgens schattingen geven millennials meer geld uit in eetgelegenheden dan voorgaande generaties. Een gemiddelde millennial gaf vorig jaar €1.512 uit aan horeca terwijl generatie X (geboren na 1960) en babyboomers respectievelijk €1.239 en €436 uitgaven.

De omzet van de horeca groeit al jaren, maar vlakt af. Vorig jaar was de toename in omzet bijvoorbeeld nog 6,8%. Naast de omzetgroei steeg ook het aantal horecabedrijven vorig jaar met 2,3%. “Omdat het aantal bedrijven blijft toenemen, is de omzet per bedrijf amper gestegen”, aldus de KHN. Mede daardoor neemt de onzekerheid bij ondernemers toe. “De drie belangrijkste bedreigingen voor 2020 zijn: de komst en verplichtingen van de Wab (genoemd door 54%), een tekort aan personeel (54%) en het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp (26%).”

De groei in aantal horecabedrijven leidt er ook toe dat de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt. “De werkgelegenheid in de horeca blijft groeien”, zegt Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, in het Financieele Dagblad. “We verwachten in 2025 bijna 560.000 mensen nodig te hebben, nu zijn dat er 466.000. Om te kunnen voldoen aan de vervangings- en uitbreidingsvraag zijn jaarlijks rond de 150.000 nieuwe mensen nodig.”
RTL Z - Horeca ziet groei afvlakken, ondernemers zuchten onder WAB
Reageer
  • Deel
Druk af