Voor zijn 'onzichtbare restaurants' haalde de Duitse keten Keatz €12 miljoen op bij investeerders. Dat meldt Retail Detail.

Keatz heeft nu 10 zogenoemde dark kitchens in onder meer Berlijn, Amsterdam, Madrid, Barcelona en München. Het zijn restaurants zonder tafels of stoelen of zelfs maar een pui. Keatz zelf heeft het over virtuele keukens: 'losse' restaurantkeukens waarin alleen gekookt wordt voor bezorgdiensten als Deliveroo, UberEats en Takeaway.

De keukens van Keats zijn tussen de 100m2 en 200m2 groot. In gewone restaurants wordt het eten bereid om onmiddellijk op te eten. De koks van Keatz koken exclusief voor bezorging. De maaltijden en verpakkingen zijn speciaal ontworpen om de rit in de bezorgtas van de fietskoerier te overleven. Desnoods ondersteboven.

Dark kitchens zijn niet nieuw. Klanten hebben vaak geen idee dat ze bij een dark kitchen bestellen. Zo brengt Keatz de maaltijden onder 8 verschillende 'merknamen' op de markt, Mexicaans, bowls, vegan of curry's. Maar het komt wel gewoon allemaal uit dezelfde keuken.

Met de kapitaalinjectie wil Keatz de virtuele restaurants uitrollen naar meer Europese steden. De keukenoperator lijkt ook in de Benelux grote ambities te hebben. Er staat een vacature open voor een ‘managing director Benelux’.
RetailDetail - Onzichtbare restaurantketen Keatz haalt 12 miljoen euro op
  • Deel
Druk af