Milieuorganisaties Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu en de Milieufederaties dreigen het klimaatakkoord niet te tekenen. Volgens hen is er op alle fronten van de klimaattafels sprake van 'blokkades', zowel vanuit de industrie als vanuit het kabinet. Het in het regeerakkoord vastgelegde kabinetsdoel om in 2030 de uitstoot van CO2 met 49% te verminderen, gaat met de huidige voorstellen nooit gehaald worden, waarschuwen ze.
"Aan de vervoerstafel willen ze praten over rekeningrijden, maar dat is door het kabinet taboe verklaard. Aan de industrietafel willen ze het hebben over het beprijzen van CO2, maar dat wil de industrie niet," schrijft De Volkskrant. Het in de grond opslaan van CO2 of het gebruik van biomassa zijn volgens de milieuorganisaties te duur of onrealistisch. Op het gebied van de verdeling van de kosten is geen voortgang geboekt, terwijl de oplossing voor de hand ligt: "Beprijzing van de CO2-uitstoot. Iedereen weet dat dat de beste en eenvoudigste manier is om klimaatbeleid te voeren, en je bereikt meteen dat het bedrijfsleven eindelijk meebetaalt," aldus Milieudefensie.
Klimaattafelvoorzitter Ed Nijpels reageert laconiek: "Alle partijen zitten nog aan tafel. Ik ga ervan uit dat er op 21 december een akkoord ligt."
de Volkskrant - Milieuorganisaties dreigen klimaatakkoord niet te tekenen
"Aan de vervoerstafel willen ze praten over rekeningrijden, maar dat is door het kabinet taboe verklaard. Aan de industrietafel willen ze het hebben over het beprijzen van CO2, maar dat wil de industrie niet," schrijft De Volkskrant. Het in de grond opslaan van CO2 of het gebruik van biomassa zijn volgens de milieuorganisaties te duur of onrealistisch. Op het gebied van de verdeling van de kosten is geen voortgang geboekt, terwijl de oplossing voor de hand ligt: "Beprijzing van de CO2-uitstoot. Iedereen weet dat dat de beste en eenvoudigste manier is om klimaatbeleid te voeren, en je bereikt meteen dat het bedrijfsleven eindelijk meebetaalt," aldus Milieudefensie.
Klimaattafelvoorzitter Ed Nijpels reageert laconiek: "Alle partijen zitten nog aan tafel. Ik ga ervan uit dat er op 21 december een akkoord ligt."
De werkgevers willen ook al niet tekenen, eerst maar eens een time-out zei VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer eerder vandaag.
#1 Die transportkosten zullen alleen maar stijgen vermoed ik. Als (bijna) alles electrisch moet worden, dan wordt nog het wat, qua aanpassing van de infrastructuur.
Bijkomend voordeel: dan hoeven we de wegen niet meer te strooien.
Wat we zien gebeuren is dat kwetsbare, gevoelsmatig onbelangrijke partijen, in de hoek gezet worden. Wet en regelgeving over zich heen krijgen, met sociaal en economisch onacceptabele gevolgen, om vermeende doelen te halen. Gevolgen die bij algemeen burger belang nooit geaccepteerd zouden worden. Maar grote partijen met MACHT zullen nooit accepteren dat hen dat wordt aangedaan en hebben de middelen dat te voorkomen. Kunnen dat spelletje zo spelen dat ze de dans ontspringen en de gevolgen op anderen worden afgewend.
Als voorbeeld een kleine vervuiler, de individuele agrariër, wordt letterlijk op oneigenlijke gronden kapot gemaakt. Hij is niet allèèn de oorzaak maar het is veel complexer, maar lekker kwetsbaar. En een van de grootste vervuilers wordt uit de windt gehouden, kijk als voorbeeld de luchtvaart daar gelden ineens andere (zwaarwegende) criteria.
Spreken we over politiek en geloofwaardigheid?.....MACHT.
Willem jou oplossing werd in de jaren tachtig al gepresenteerd, maar links (Samson) is er dwars voor gaan staan, zie nu de gevolgen. Waar zouden we zijn als mensen met visie toen doorgedrukt hadden en de schreeuwende horde zonder inhoudelijke kennis en geen besef wat ze aangericht hebben de mond hadden gesnoerd. In het leven is het altijd zo dat je zaken evenwichtig vanuit kennis moet afwegen de belangen kennende. Ook de politieke belangen.
Enigste oplossing: extra kerncentrales en stroom ontzettend goedkoop maken. (Het deel transportkosten in het tarief is zo hoog, dat slaat ook nergens op in zo'n klein land als Nederland).