Bedrijven doen over het algemeen met tegenzin aan milieumaatregelen, want het drijft vaak de kosten op. Als het geld bespaart, zoals het indraaien van spaarlampen, dan natuurlijk wel. En ze doen het met enthousiasme als je ze het kunnen gebruiken als reclame. McDonald's schijnt nu zo ver te gaan dat het het logo deels groen gaat kleuren. Op de placemats zal dan wel worden verteld dat de vestigingen extra geisoleerd zijn en dat de koeien voor de hamburgers relatief jong worden geslacht en zo minder winden kunnen laten, of zoiets.

Heineken heeft, zo lijkt het, goed naar McDonald's gekeken. De hamburgerketen is beroemd vanwege zijn succesvolle marketing met hoge reclamepalen langs de snelweg omde kinderen van automobilisten aan het zeuren te krijgen. De bierbrouwer wil grote reclamepalen langs het spoor zetten, dat wil zeggen windmolens. Om niet teveel op te vallen in het landschap worden ze gok ik groen geverfd. Toevalligis dat ook de merkkleur van Heineken pils. Het bier wordt ook meer over water vervoerd. Dat is een geldbesparing, maar ook een cadeautje aan het milieu.

Heineken benadrukt nu overigens ook de Limburgse herkomst van Brand Bier. Maar bier dat in zware kratten over die heuvels helemaal naar het westen moet worden vervoerd, is dat wel goed qua duurzaamheid? En hoe zit het met die aluminium flesjes?



Dit artikel afdrukken