In de Ondertussen van dinsdag 17 september valt mij op:

- Tony’s Chocolonely maakt dit jaar waarschijnlijk verlies. De Nederlandse producent van eerlijke chocolade zou veel investeringen hebben gedaan in het buitenland, waardoor het bedrijf dit jaar naar verwachting slechte cijfers presenteert, aldus RTL Z. Volgens topman Henk Jan Beltman is de omzet van Tony’s flink gegroeid, van 55 miljoen naar 70 miljoen euro. Of de plannen van het chocolade-pretpark nu in de ijskast belanden is nog onduidelijk.

- De Vegan Student Association Nijmegen komt voor het eerst dit collegejaar samen voor hun potluck, schrijft de Volkskrant. Zij zijn een paar weken geleden officieel opgericht. Terwijl studentenverenigingen in het algemeen bekend staan als ‘jonge mensen die alleen maar drinken’, lobbyen deze studenten bij de mensa van de Radboud Universiteit voor meer veganistische opties. De studenten zijn enthousiast: “We worden nu echt serieus genomen. Bovendien worden we ook sneller gevonden door andere groene initiatieven op de universiteit, die samen met ons dingen willen organiseren.”

- Zwitserse onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die een aantal keer per week een powernap doen minder vaak last hebben van hart- en vaatziekten. Dat schrijft Nieuws voor diëtisten. Uit langdurig observationeel onderzoek onder ruim 3.600 deelnemers bleek dat mensen die 1 of 2 keer per week een dutje deden bijna 50 procent minder kans op een cardiovasculair incident hebben dan de mensen die helemaal geen dutje deden. In China zijn ze al langer fan van (middag)dutjes en uit Amerikaans onderzoek bleek eerder ook al dat schoolkinderen betere resultaten halen door middagdutjes.
Als we het dan toch over hart- en vaatziekten hebben: wist dat je dat rode gist dezelfde bijwerkingen heeft als statines?

Het was Prinsjesdag en dus las de koning (met baard) de troonrede voor. De ramingen van het CPB beloven de werkende midden- en hogere inkomens volgend jaar meer koopkracht. Het kabinet doet niet meer aan douceurtjes voor grote bedrijven: zij moeten €1,5 miljard meer belasting gaan betalen. Lidl blijkt alweer de beste in agf en is samen met AH het meest actief op social media. De Schotse University of Dundee deed onderzoek naar ‘keuzes maken met een lege maag’. Wat blijkt? Honger beïnvloedt je keuzevaardigheden. Het maakt je namelijk ongeduldig en laat je eerder genoegen nemen met even snel wat tussendoor; je wacht dus niet op die grotere maaltijd maar gaat van alles en nog wat eten.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken