Enkele weken geleden deed hoogleraar Laurens Sloot, kenner van de supermarkteconomie, een opmerkelijke uitspraak: supermarkten moeten hun prijzen extra verhogen. De inflatie op dagelijkse boodschappen blijft flink aan de maat, maar is niet genoeg om hun kosten te dekken. Nu al staat de verduurzaming van de voedselketen onder druk. Te lage prijzen vergroten het probleem, zegt Sloot.
Supermarkten zitten inmiddels op -4% omzetontwikkeling ten opzichte van 2023. Ze varen qua marge scherp aan de wind om de prijzen voor het publiek laag te houden. Om dat te kunnen, moeten ze van €1 omzet minstens 3 cent voor belastingen over kunnen houden. Maar dat lukt hen niet meer. Dan vallen ze om en worden ze overgenomen. Nettorama en Albert Heijn zijn uitzonderingen. De meeste supermarkten zitten tussen een verlies van een cent of rond de twee cent in de plus.
Dat doen ze zichzelf en elkaar aan, want de prijzen kunnen ze zelf omhoog doen. Maar dat doen ze niet uit angst dat de anderen niet zullen volgen zodat degene die het wel doet en stug volhoudt zich de markt uit prijst.
De prijzen zijn de afgelopen jaren door hogere inkoopkosten zo’n 25% omhoog gegaan, maar het had 27-28% moeten zijn.
Omdat dat niet is gebeurt, zijn er consequenties die politiek en publiek zich niet of nauwelijks realiseren. Er is geen geld meer voor verduurzaming van de keten vóór de supermarkt. Niettemin is het bon ton in de EU en Nederland om te verwachten dat met name supermarkten boeren meer betalen voor hun verduurzamingsinspanningen. Maar dat gaat zo niet en er zit nog meer scheef volgens Sloot.
Luister de podcast via Spotify of SoundCloud.
Deze podcast is de eerste in de serie voor Foodlog Café op dinsdag 24 september. Vanaf september organiseert Foodlog iedere laatste dinsdag van de maand een diepgaand debat over actuele thema's in het voedselsysteem. Voorafgaand aan het debat publiceren we 4 podcasts, zodat je goed voorbereid mee kunt praten! Het thema van het eerste Foodlog Café is 'Zijn supermarkten de klootzakken in de voedselketen?' Zien we je op 24 september van 16.00 tot 18.00? Aanmelden kan hier.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Kees, ik denk dat je niet naar de podcast hebt geluisterd. Ik denk dat ook voor het commentaar van Willem in #1 geldt.
Luister er maar eens naar! Laurens is echt heel verhelderend over hoe het spel in elkaar zit.
NB: ik heb niet beweerd dat het probleem niet bij de toeleveranciers zit. Ik ben van mening dat het allemaal markteffecten zijn. Als we die willen aanpakken, dan moet er eerst helderheid ontstaan over wat ongewenst is vanwege zijn consequenties en waar die vandaan komen. Daarom namen we deze podcast op.
Kom je ook naar 24 september in Ede?
Dick waar lees jij dat het probleem bij de toeleveranciers van de supermarkten ligt ? Volgens mij zijn de supermarkten zelf schuld aan het probleem. Omdat ze te bang zijn om hun prijzen te verhogen om de verduurzaming te betalen waar de burger om vraagt.
Laten we het anders zeggen. Bij supermarkten is milieu ondanks hun intenties in de vorm van marketing (green positioning) geen incentive doordat hun klanten dan goedkopere spullen gaan kopen in de winkel zelf of bij de concurrent die wat minder aan green positioning doet. Dus indirect is Willem zijn opmerking juist.
Pardon, Willem? Dit gesprek gaat over het gedrag in de toeleverende keten.
Oud nieuws. Consument praat met het hart, maar denkt met de portemonnee.